Få biler har samme renommé blandt firmabilister som Volkswagen Passat. En driftssikker og seriøs bil med god plads til både tasker, vareprøver og eventuelle golfkøller.
Den nuværende står dog overfor en snarlig opdatering, to af slagsen faktisk.
Den ene bliver en fossil platform, og dermed plaget med afgifter, mens den anden er netop landet i prototypeform i et af VW’s danske showrooms forud for en lancering sidst på året.
Den hedder ID.7 og stempler ind i toppen af VW’s elektriske program. Computerworld tager derfor et smugkig, på ID.7 conceptet, kaldet 'ID Space Vizzion'.
Større end nogensinde
VW’s ID-platform har hidtil været øremærket biler, som er lidt højere end normalen. ID.3 deler således dimensioner med MPV-Golfen, kaldet sportsvan, mens ID.4 og ID.5 er regulære cross-overs.
Sådan forholdet sig ikke med ID.7 som er lang og lav. Rigtig lang i øvrigt, for den nærmer sig faretruende de fem meter, med sine 496 centimeter i alt.
Det er en længde, som VW ikke har flirtet med siden selskabet dengang i 2002 i et øjebliks galskab troede, at det skulle bygge ministerbiler i form af VW Phaeton.
Det giver dog mening her, for elbilers rækkevidde har godt af skære sig effektivt igennem vinden, så hellere bygge ud i længden end i højden. Samtidig giver den nøje indstuderede form en lav vindmodstandsværdi på omkring 0,23 – lavere end en Tesla model 3.
Bestræbelserne giver pote, for VW lover rækkevidder på op imod 700 km, det kræver dog den store batteripakke, som først kommer i anden ombæring.
VW vil debutere med en velkendt batteripakke, som den deler med I.D Buzz, der leverer 77 kWh og en sund ladehastighed på 170 kW. Det større batteri skulle dog lade endnu hurtigere.
En anden gevinst ved en eldreven platform er, at der kan tilbydes enorm lang akselafstand, her på knap tre meter, hvilket giver mere end rigeligt med benplads både foran og bagved. En Passat var ikke noget dårligt sted at side, men en ID.7 er bedre.
Vælger du den kommende stationcar-version, får du 586 liters bagagerumsplads oveni handlen.
Revideret kabine
Hvor kabinen i VW’s ID-biler har fået en blandt modtagelse på grund af halvsløje plastkvaliteter og en insisteren på at bortvise knapbetjening, bryder ID.7 med sin egen trend her.
Dagens prototype er ikke en-til-en det, som ID.7 køberne kan forvente at få at køre i, men den giver et godt indtryk af, hvordan VW har arbejdet med kabinekvaliteten, hvor hård plast nu er bandlyst og der er skabt en åben og komfortabel atmosfære.
Her indgår flere knapper generelt, mens touchskærmen vil fortsat få en central placering, men der er nu kvikadgang til afgørende elementer såsom A/C anlægget.
Touchskærmen er samtidig vokset til 15 tommer, hvilket alt andet lige, gør det lettere at klikke sig omkring.
ID.7 byder samtidig på en interessant udvikling, hvor instrumentbrættet skrumper ind, mens der i stedet satses på heads-up display som standardudstyr.
Flere versioner
Vi kan se frem til ID.7-biler i en række forskellige modeller, ud over de to batteristørrelser.
ID.7 kommer enten med baghjulstræk eller firehjulstræk, hvor der tilbydes henholdsvis 280 og 340 hestekræfter. Sidstnævnte skulle være god for 0-100 tider på 5,4 sekunder.
Fælles for alle modeller er, at de vil kunne lade op fra 10 til 80 procent på under en halv time, hvilket altså sikrer op til 490 kilometer på den tid.
Hvor de alle sammen lander prismæssigt, vil VW, ikke røbe endnu, men der er en anerkendelse af, at prisniveauerne generelt er blevet ændret, siden Tesla gav sine biler et gevaldigt prishug i januar.
VW ID.7 får officiel verdenspræmiere i foråret, mens de første biler vil kunne leveres senere på året.