Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danske Mate.Bike dømt til at tilbagekalde elcykler i Storbritannien

De danske elcykler er for kraftfulde til at køre i offentlig trafik, men Mate.Bike har ikke oplyst køberne om det. Derfor er de nu dømt til at tilkalde deres elcykler og betale en stor bøde.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mate.Bike har været i vælten herhjemme ad flere omgange. Først gjaldt det anklager om misledende markedsføring, senere om ringe kundeservice i forhold til levering og reparation. I begge tilfælde var det DRs forbrugerprogrammer, der tog sagerne op.

Nu er den gal igen. I Storbritannien har regeringsmyndigheden Driver and Vehicle Standards Agency rejst tiltale mod cykelproducenten, fordi cyklerne har vist sig at være hurtigere end gældende lovgivning tillader. Ligesom i Dannmark må motoren i en elcykel maks yde 250 watt, mens tophastigheden højst må være 25 km/t.

Det har vist at elcyklerne kan yde 750 watt og er i stand til køre knap 52 kilometer i timen. Det skriver TV2.

En knallert markedsført som en cykel

Billedet stammer overens med hvad vi har oplevet i forbindelse med test af Mate.Bike her på redaktionen. Et par gange har vi stået med en testcykel, der kunne yde langt over det tilladte på offentlig vej i Danmark. Dog aldrig så højt som 52 km/t. Op til 34 km/t i timen er maksimale vi har oplevet.

Det svarer til en lille knallert, og netop det er hvad Mate.Bike-cyklerne burde have været klassificeret som, ifølge de britiske myndigheder. Det stiller nemlig helt andre krav til brugeren - kørekort, beskyttelseshjelm, forsikring og nummerplade.

Men brugerne er ikke blevet oplyst om, at ydelsen er højere end det tilladte for en elcykel, og at cyklerne derfor kun må anvendes på privat vej. DVSA har fået medhold i at Mate.Bike-cyklerne er blevet markedsført og solgt til brug på offentlige veje. De har derfor været til fare for andre trafikanter. Cykler, der overtræder lovgivningen, skal derfor kaldes tilbage, mens Mate.Bike skal betale sagsomkostninger og en bøde, der svarer til mere end 33.000 danske kroner.

Mate.Bike hævder imidlertid, at de har meddelt køberne, at cyklerne kun var tilladt på privat vej. "Vi har ingen intentioner om at sælge ulovlige elcykler eller cykler, der vil bringe vores kunder i fare. Vi overholder alle gældende love for elcykler – også i Storbritannien", skriver Mate.Bike i en kommentar til TV 2. De vi nu afvente, at deres advokater ser nærmere på sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere