indhold
Det tyske firma Mediabeam har udviklet webserver-software, som kan detektere, om en bruger blokerer for bannerreklamer eller pop-up reklamer. Hvis serveren finder ud af, at der blokeres, så vil brugeren få to muligheder: Betal for at surfe eller få vist reklamerne. Det skriver nyhedstjenesten Newsbytes.
Det nye stykke software kommer til at hedde AdKey, og Mediabeam vil begynde at markedsføre produktet i løbet af en uges tid. Firmaet vil ikke fortælle de tekniske detaljer om, hvordan AdKey virker, men generelt virker AdKey ved at skabe kontakt til brugerens browser, og derefter tælle hvor mange reklamer, der vises på brugerens skærm. Hvis der vises for få reklamer, vil brugeren altså få besked på at betale eller stoppe det software, der blokerer for reklamerne.
De fleste producenter af software, der kan blokere for reklamer, har indlejret et signal i softwaren, der giver besked til webservere om at der bruges software til blokering. Dette signal kan dog let fjernes, men alligevel påstår Mediabeam, at AdKey kan detektere blokerings-software, selvom det pågældende signal er fjernet.