Af Arne R. Steinmark, ansvh. chefredaktør
I sidste uge mistede Computerworld ? og andre kvalitetsugeaviser ? portostøtten, der gives til distribution af aviser for at fremme en mangfoldig demokratisk debat. Regeringens beslutning betyder, at Computerworld pr. 1. august ikke længere regnes for en avis. Kun dagblade bliver fremover hjulpet ud til læserne, ved at Post Danmark modtager statsstøtte for en milliard kroner om året til formålet.
Arne R. Steinmark, chefredaktør Computerworld |
Vi vil stadig prioritere at afdække vores egne historier i konfliktfyldte farvande og være med til at skabe opinion. Læserne vil stadig blive lidt klogere på nye tendenser og opnå indsigt, når vi perspektiverer væsentlige nyheder om eksempelvis digital signatur, sikkerhed og outsourcing.
Vi er stolte af vores rolle som vagt- og jagthund i et vidensamfund, der i udstrakt grad er afhængig af den digitale udvikling. Men vi kunne ønske, at også politiske beslutningstagere havde øje for Computerworlds betydning. Avisen er i praksis garanten for, at problemer som Amanda-sagen eller skandalen om den internationale svindlerring om dansk domænefup bliver afsløret og kommer til offentlighedens kendskab.
Set udefra kan diskussionen om portostøtte virke som et luksusproblem. Er statsstøtte pr. definition ikke et onde, der bør afskaffes? Principielt jo. Men situationen er, at Post Danmark har de facto monopol på udbringning af aviser, et monopol, som er støbt i cement, når det drejer sig om post til virksomheder, fordi ingen andre leverandører må putte aviser i postbokse.
De seneste år har posten uden pres fra konkurrenter forhøjet og forhøjet prisen for distribution. Post Danmark udnytter situationen til at gøre en guldrandet forretning.
Computerworld og medier i samme situation har ingen realistiske alternativer.
Dertil kommer, at vi konkurrerer med dagbladene om annoncer, som udgør en betydelig indtægt i de fleste mediehuse. Regeringen har med denne beslutning skævvredet konkurrencen. Det er både urimeligt og uforståeligt. For at sige det mildt.