Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I sidste uge annoncerede netværksvirksomheden Cisco, at selskabet har forpligtet sig til nul-emission af drivhusgasser over hele linjen inden 2040. Det er et krævende mål, for det skal gælde hele værdikæden, også ude hos kunderne.
AOD PRO har talt med Mary De Wysocki, senior director for Corporate Affairs hos Cisco, om, hvordan nul-emission skal nås, og hvad det dækker over, som Cisco opfatter det.
”Det skal dække hele værdikæden, både op og ned. Vi taler om det, vi udleder, når vi kører i vores firmabiler, bruger elektricitet på kontoret og så videre. Derudover dækker det over den strøm, vi køber for at drive vores datacentre, vores kontorer, og endelig også det, vores produkter bruger, når først de er i hænderne på vores kunder,” fortæller Mary De Wysocki.
Cisco mener, at selskabet som netværksudbydere har et ansvar for at hjælpe kunderne med at komme over på vedvarende energi.
”Derfor tæller vi også udledning fra vores produkter med, når de står hos kunderne,” siger Mary De Wysocki.
Hun fortæller videre at Cisco også har en ambition om, at alle selskabets bygninger skal drives af vedvarende energi.
”Det er allerede tilfældet i Danmark, men det kommer til at gælde globalt inden 2040,” forklarer Mary De Wysocki.
Hybride arbejdspladser hjælper
Under Corona-pandemien har vi alle fået en forsmag på, hvordan hjemmearbejdspladser, og hybride arbejdspladser fungerer. Her har Cisco set en stor udledningseffekt, og den ønsker man skal fortsætte efter Corona.
”Vi arbejder hen mod at få den hybride oplevelse til at være lige så god som den på kontoret, og det har en effekt på udledningen,” pointerer Mary De Wysocki.
Vurderingerne fra Cisco lyder på, at selskabets medarbejdere vil pendle 20-30 procent mindre, og antallet forretningsrelaterede rejser vil ligeledes falde markant, alt sammen noget der får indflydelse på udledning af drivhusgasser.
For at finde ud af, hvor meget CO2 Cisco kommer til at spare, har selskabet gjort brug 18 forskellige modeller, der regner på forskellige scenarier. Her forsøger man at forudsige, hvordan energiforbruget ændrer sig, i takt med at mere og mere energi kommer fra vedvarende kilder, og hvor produkterne bliver mere avancerede og der kommer flere af dem.
”Før Covid-19 udledte vi omkring 25 millioner ton CO2, og det skal vi så nedbringe til 0 inden 2040. Så vores modeller forventer, at vi kommer til at spare mellem 25 og 30 millioner tons CO2 om året alt efter udviklingen,” fortæller Mary De Wysocki.
Kunderne vil være grønne
Ønsket om at nå ned på en nulbalance skyldes også pres fra kunderne. Cisco fortæller til AOD PRO, at selskabet oplever et stort ønske fra kunderne, når det handler om at være grønne og bruge vedvarende energi.
”Vores kunder leder efter de bedste løsninger, der samtidig skal være grønne og bæredygtige. Det har drevet innovationen hos vores ingeniører,” siger Mary De Wysocki.
Hun oplyser, at selskabet arbejder på løsninger, som kan vise kunderne, hvor meget CO2 de udleder, når de bruger Ciscos produkter, så de på den måde kan få et overblik over deres samlede klimaaftryk.
Når vi i artiklen skriver nul-emission, er der tale om det, som Cisco kalder “net zero greenhouse gas emissions”, dvs. en CO2-neutral udledningspolitik, hvor man opnår en balance mellem de drivhusgasser, man tilfører atmosfæren, og kulstofdrænet fra atmosfæren. Udledningen til atmosfæren kan sænkes med eksempelvis teknologiske løsninger og vedvarende energikilder, mens kulstofdræn kan opnås gennem køb af CO2-kvoter, plantning af skove og andre tiltag.