En aftale mellem den amerikansk-kontrollerede organisation ICANN og den europæiske Eurid er nu kommet på plads.
Det betyder, at europæiske virksomheder efter flere års forsinkelse til efteråret vil kunne lægge billet ind på domænenavne under det nye .eu-topdomæne.
ICANN, som udstikker de internationale regler for domænenavne på internettet, har efter års tovtrækkeri indgået en aftale med belgiske Eurid, som er udpeget af Europakommissionen til at administrere eu-domænerne.
Kommissionen besluttede allerede i 2002, at det nye topdomæne kunne fungere som en europæisk pendant til det amerikanske .com.
Udskudt igen og igen
Den konkrete aftale, der skulle indgås med ICANN, før topdomænet kunne tages i brug, har trukket i langdrag på grund af uenighed mellem parterne.
- Det har næsten været sådan, at for hver tre måneder der gik, så blev det udskudt tre måneder, siger direktør Mogens Nielsen fra domæne-administrationsfirmaet Speednames.
Speednames er et af de firmaer, der nu skal byde ind på at blive godkendt som registratorer af de nye domænenavne, og Mogens Nielsen har allerede fået mange henvendelser fra danske virksomheder, som vil sikre sig et eu-domæne.
- Vi har ikke set større interesse siden .info-domænet blev frigivet i 2001, siger han.
Nye topdomæner som info og biz er tidligere blevet lanceret som alternativer til com-domænet. Trods omkring en million info-domæner er det dog beskedent i forhold til, at com-domænerne udgør knap halvdelen af internettets over 65 millioner registrerede domænenavne.
Mogens Nielsen vurderer, at det ikke bliver noget problem at få solgt idéen om et eu-domæne til danske virksomheder.
- Det specielle ved eu-domænet er, at det er et nyt topdomæne, som kandiderer til at blive Europas svar på .com, siger han.
Han mener, at virksomhederne derfor vil sikre sig deres eu-domæne ? ikke for at gøre den til deres nye hovedside, men for at have kontrollen med det.
Først-til-mølle for virksomheder
Når Eurid har fundet frem til de firmaer, der skal stå for registreringerne, vil der til efteråret blive åbnet for en såkaldt sunrise-periode.
Inden for denne periode kan firmaer registrere deres varemærker som eu-domæner, inden løbet gives helt frit for registreringer en gang i begyndelsen af 2006.
Mogens Nielsen understreger, at der er tale om først-til-mølle-princippet i sunrise-perioden. Det betyder, at den første, der lægger billet ind på at få sit varemærke registreret, får det.
Da der er tale om et domæne på tværs af de europæiske lande kan der nemlig være tale om, at det samme varemærke tilhører forskellige firmaer i forskellige lande. Eller varemærket kan findes inden for forskellige kategorier, så flere virksomheder har samme krav på domænet.
Prisen for at registrere et eu-domænenavn er endnu ikke fastlagt, men det vil formentligt komme til at ligge på samme niveau, som det i dag koster for et com-domæne.
Relevant link