Af Palle Vibe, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Flere og flere mennesker vælger at bosætte sig i byerne. Faktisk bor lige nu over halvdelen af verdens befolkning i byer, og i 2050 vil det gælde to ud af tre samfundsborgere. Det gør det til en simpel nødvendighed at organisere byernes infrastruktur, drift og ressourcer på ny hensigtsmæssig måde.
Flere af verdens byer arbejder derfor i dag på at tilbyde sine indbyggere en mere effektiv og brugervenlig tilværelse med et højt service-niveau og ressourcebesparende energihåndtering. Kort sagt etablere en smart-by, hvor der førhen kun lå en storby.
Rent teknisk er de fleste problemer ved at være løst på forskellig vis. Bor du i en smart-by, så er du via din smartphone i konstant og fri kontakt med byen og dens mange smart-tilbud lige fra parkering til leje af cykler, håndtering af affald og frost i brostenene. Du og din by smelter sammen til én stor organisme.
I kamp og konkurrence
Eller det er i hvert fald visionen, som alverdens bystyrer udmaler for deres borgere. Rundt om på globen kæmper borgmestre og myndigheder for at netop deres by skal findes mellem de smarteste, og hvem render med trofæet?
Det er ikke sådan lige til at sige, for de fleste smart-byer udformes på fundamentet af gamle metropoler med lange eksisterende traditioner og solid historisk funderet kultur. Men selv om storbyer som Cairo, Moskva og Shanghai ikke umiddelbart ligner hinanden, deler de samme grundlæggende problemstillinger i deres kamp for at blive smart.
Til gengæld er fordelene ved en velfungerende smart-by betragtelige besparelser, bedre miljø og borgertrivsel og en hurtig og nem direkte kontakt mellem borgere og myndigheder, hvilket igen betyder, at der går kortere tid fra problemer konstateres, til de bliver taget hånd om.
Seks smarte fordele
Formålet med en smart-by er først og fremmest at tilbyde alle et smartere dagligliv med mange fordele, faciliteter og servicetjenester og først og fremmest:
1. Smart bystyring
Når en bys offentlige servicetjenester administreres på baggrund af informationsteknologi, der tilgodeser såvel byens myndigheder som dens borgere og private virksomheder, vil begge parter få det bedst tænkelige grundlag for at træffe hurtige, hensigtsmæssige og fordelagtige beslutninger i noget, der ofte vil ligne realtid.
2. Smart økonomi
Her taler vi om elektronisk handel og forretningsdrift med det formål at styrke borgernes økonomi.
3. Smart bevægelse
Intelligente systemer skal på baggrund af alle tilgængelige IoT-data optimere byens transport og offentlige befordring og lette livet mest muligt for både 4-hjulede og 2-hjulede køretøjer samt naturligvis fodgængere.
4. Smart miljø
Ressourceteknologi med fokus på grøn og vedvarende energi samt smart overvågning af forbrug og forurening med ekstra vægt på overordnet styring af bygningers indendørsklima.
5. Smart befolkning
Takket være smarte løsninger vil en smart-bys befolkning kunne nyde et højere uddannelsesniveau med bedre fremtidsmuligheder og større såvel faglig som boglig dygtighed og kunnen.
6. Smart liv
Livet i en smart-by vil på alle måder være behageligt, sundt og sikkert, lige som byens omgivelser vil være venlige, lyse og imødekommende.
Netværksstrukturen er en smart-bys rygrad
Den største udfordring for alle smart-by-kandidater er at implementere internet of things (IoT) og den tilhørende netværksstruktur på den mest effektive, bekvemme og hensigtsmæssige måde. Det gælder både den teknologiske side af sagen og hensynet til privatlivets fred. Og det forudsætter igen en enkel og sikker dataudveksling i et format, der kan tilgås og anvendes af alle på så tryg en måde, at ingen føler sig overvåget eller manipuleret.
Men selv om industrien har udviklet det ene netværkssystem efter det andet (se AOD 11/2018), er der endnu ikke blevet fastsat nogen global standard, som alle kan slutte op om. Hver by har sine egne meninger og lokale forhold, og oveni kommer spørgsmålet om dataformat.
Her ville det selvfølgelig være fristende at hoppe over, hvor kanalen var smallest, og vælge et færdigstrikket format som Facebook eller Google, som alle jo kan springe på med det samme. Problemet er blot, at disse løsninger nærmest er født med indbyggede overvågningsmuligheder i frit valg, og selv i et forholdsvis restriktivt land kan myndighederne ikke bare basere en smart city på så åben og ubeskyttet software. Nok er det smart, at alle data kan forstås og umiddelbart bruges af alle, men bagsiden af glæden er et alt for frit tilgængeligt og udsat privatliv.
Ideelt set tager du højde for sikkerhed og privatlivsbeskyttelse før (eller i det mindste samtidig med), at du etablerer et smart-by-netværk. Virkeligheden er bare, at der er meget stor forskel mellem en smart-bys digitale systemer og den fysiske verdens opbygning og funktion.
De fleste er eksempelvis vant til og med på at skulle oprette sig som brugere, oplyse deres gps-position og acceptere cookies mv. før det er muligt at få adgang til forskellige onlinetjenester og muligheder. I den virkelige verden kan ingen (i hvert fald ikke i Vestens frie lande) forhindre dig i at færdes, hvor du vil og besøge hvem, du vil.
Smart privatliv i en smart-by?
Det er klart, at med en smart-bys stadigt stigende antal sensorer, der registrerer alt fra forurening og forskellige kvarterers strømforbrug til fyldte P-pladser og antal af ventende passagerer ved et bestemt busstoppested, nærer mange ikke uforståeligt en vis bekymring for de
res hidtil ellers så ukrænkelige privatliv.
Set fra en forvaltnings side kan det være ganske smart med p-pladser, der registrerer, om der holder en bil. Set fra borgerens synspunkt kan det også være fint, så længe p-pladsen ikke også registrerer nummerpladen eller andre mere personlige og følsomme data.
Men rent faktisk kunne det jo være ganske praktisk med p-registrering, der for eksempel kunne reservere p-pladser til borgere, der arbejder i området, mindske den såkaldte søgetrafik af bilister, der cruiser rundt efter en parkeringsplads, og hjælpe til at udarbejde fyldige trafikstatistikker, der kunne effektivisere byens hovedtransportveje osv.
Blot gør det naturligvis de data, du genererer undervejs, alt andet end gennemsigtige og unægtelig sværere at værne om. Det er balance på en knivsæg. Og verdens metropoler med smart city-ambitioner har bestemt heller ikke rigtigt kunne finde melodien på det punkt.
EU har længe arbejdet med at afstikke retningslinjer for udvikling af smarte byer, og hovedstæder som New York, Amsterdam, Barcelona, Madrid, Dubai og Stockholm har fulgt og udviklet sig efter disse fælles standarder. Generelt ligger mange storbyer derfor pænt med hensyn til privatliv og datasikkerhed.
København har ligefrem oprettet et uafhængigt privatlivs-panel, som afstikker regler for dataindsamling. Desuden bruger kommunen ofte en særlig tilgang kaldet ”privacy by design”, der sikrer, at en sensor aldrig gemmer personfølsomme data.
Vesten og Østen
Men det er jo ikke alle nationer, der betragter datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse på samme måde. I Rusland tvangsdigitaliserede myndighederne først hovedstaden Moskva og etablerede et fulddækkende IoT-system, og først dernæst tilføjede bystyret løsninger, der rettede sig mod privatlivets fred. Før du dog føler dine vestlige fordomme om russisk totalstyring bekræftet, så tænk efter, om du blev spurgt, før NemID og Rejsekortet kom, så og sejrede.
I Kina er indbyggerne vant til overvågning og IoT-teknologi og er interesseret i elektroniske gadgets i en grad, så en kineser nærmest er ét med sin smartphone. Både til information og underholdning, som betalingsmiddel og tusind andre ting.
Alt klares med mobilen i Kina, og derfor er det også helt almindeligt at gå ind hvor som helst og købe, leje eller låne en Powerbank eller opladerkontakt, når batteriet er ved at løbe fladt. Kina har over 100 smart-by-projekter klar til opbygning frem til 2020, hvoraf den ene by oven i købet skal styres af kunstig intelligens. Efter forhåbningerne skal Kina være hjemsted for 50 % af alle smart-byer i Asien.
I høj grad er det den kinesiske befolkning selv, der driver denne udvikling og hele tiden forventer nye muligheder. På den anden side er det også klart, at denne teknologiafhængighed resulterer i en masse data og oplysninger om de enkelte borgere, som myndighederne mere eller mindre frit kan bruge. Dog er der så småt ved at rejse sig et mere generelt kinesisk folkekrav om større datasikkerhed.
Også Indien er begyndt at røre på sig med initiativet Smart Cities Mission, men i forhold til Kina er landet en del bagefter.