London: Siemens Business Services, SBS, var en mindre spiller på mediemarkedet, men er nu en af de største. Gennem en outsourcing-aftale har SBS købt BBC Technology og overtaget 1.400 medarbejdere til 1,4 milliarder kroner, og det giver BBC en årlig besparelse på 280 millioner kroner.
BBC opfatter seere og lyttere som ?indholds- og udsendelses-forbrugere?. Det betyder en mere fragmenteret distribution og behov for lagerkapacitet på næsten usandsynlige en milliard gigabyte, en exabyte.
? Udfordringen i denne proces er at nå frem til det punkt, hvor indhold kun skal gemmes på én måde uanset platform. Vi skal grundlæggende ændre vores arbejdsmetoder, siger Vikas Agrawal, der er SBS? chef for mediestrategi og innovation.
Den nye struktur bør være implementeret i 2008, og allersenest i 2010. Elastikken er fordi opgaven er enorm: SBS skal stå for sendeteknik, spritny it-struktur, digitale tjenester, satellitter, support, konsulentvirksomhed samt indhold til BBC?s distributører som mobilselskaber og radiostationer. Og holde styr på 28.500 pc?er internt og 267 BBC-websider, der har 1,7 milliarder sidevisninger om måneden.
BBC-teknikere truede med strejke, men skulle nu være begejstrede for de nye projekter og teknikker.
Christian Oecking, chef for global outsourcing i SBS, understreger kraftigt, at der ikke sendes job ud af England.
? Outsourcing handler ikke om økonomi, men om at skabe den rigtige strategiske udvikling, især når vi taler om it. Dette er et partnerskab, siger Christian Oecking.
Danmarks Radio kan ikke sige, om man vil indføre en BBC-model.
? Vi ser på, hvad markedet kan tilbyde vores interne ydelser, men vi kommer ikke i nærheden af en beslutning før 2007, siger ressourcedirektør Bent Fjord.
Heller ikke TV2 har planer om outsourcing-aftaler i den store stil.
? Vi har en fin balance mellem vores eget, og det, vi køber i byen, og vi holder på vores kernekompetencer, siger Rune Bech, chef for TV2 Interaktiv.
Hans division alene har over 15 leverandører, og Rune Bech tror ikke, at TV2 vil ændre struktur så grundlæggende som BBC.
? Vi effektiviserer konstant opbygningen. Strategisk og økonomisk er det sund fornuft at sprede sig til flere leverandører, mener Rune Bech.
? Mega-aftaler bekymrer mig, fordi alle æg kommer i den samme kurv. Det går nemt galt, når man binder sig til én leverandør, mener Rune Bech, der vurderer, at BBC's sparede millionbeløb er tegn på, at mediegiganten har været drevet ineffektivt.
Læs historien fra fredagens avis i pdf-format (fylder 590 kb)
Computerworld side 8