De seneste prisfald på markedet for fladskærme har sparket prognoserne for salget i vejret og samtidig fløjtet konsolideringsspillet i gang. Det skriver Reuters.
Den årlige efterspørgsel for LCD-fjernsyn (liquid crystal display) forventes at nå 59 millioner styk i 2009 sammenlignet med knap otte millioner i 2004, spår Japans Electronik og Informationsteknologis industriorgan, JEITA.
Prisfald
Årsagen til den kraftige vækst er faldet i priserne, der tilskynder flere forbrugere til at skifte de fyldige gammeldags fjersyn ud med nye slanke fladskærme.
- I japan, Sydkorea, Taiwan, USA og Vesteuropa vil et skifte til fladskærms-tv stige i hastighed, mens efterspørgslen efter traditionelle skærme vil falde skarpt, skriver JEITA i en pressemeddelelse.
Industriorganisationen venter dog, at efterspørgslen for traditionelle skærme stadig vil være solid i den resterende del af verden.
Plasmaskærme, som konkurrerer med LCD-skærmene, ventes at vokse femfoldigt i samme periode til 11,6 millioner styk i 2009.
Konsolidering i gang
De skarpe prisfald på fladskærmsmarkedet, der har sat efterspørgselslavinen i gang har samtidig ført til at kapitalismens naturlov om at kun de stærkeste overlever er sat i værk.
De fører til at flere vil spille på samme hold snarere end mod hinanden, mens andre sælger ud, for at undgå tab.
Fujitsu oplyste søndag, at det er i forhandling om at sælge sin tabsgivende LCD-forretning til Sharp, som er verdens største LCD-producent. Fujitsu overvejer også at sælge en andel af sit plasma-joint venture til partneren Hitachi.
Samme Hitachi har lavet en aftale med Matshushita Electric, så de to selskaber samler kræfterne i en fælles satsning på fladskærmsfjernsyn.