Nokia har med mere end en fordobling af salget af smarte mobiltelefoner med pc-lignende funktioner snuppet en dominerede bid af markedet, der reducerer konkurrenterne til peanuts.
Det skriver Wall Street Journal.
Den finske mobilgigant har kastet skyhøje investeringer i udviklingen af Smart Phones, der indeholder de avancerede funktioner, der næsten kan udgøre sig for en håndholdt computer.
Skal øge afstanden
Satsningen skal understøtte Nokias generelle salg og distingvere finnerne fra konkurrenterne.
I 2004 solgte Nokia 12 millioner smart phones, oplyser en talsmand fra selskabet i Finland.
Det betyder ifølge analysehuset Canalys, at Nokia sidder på omkring 66 procent af det hastigt voksende marked for denne type mobiltelefoner.
De avancerede telefoner er dog stadig relativt dyre og udgør blot tre procent af det globale marked for mobiltelefoner.
På verdensplan blev der solgt 17,5 millioner avancerede smart phones i 2004, vurderer Canalsys, hvilket er mere end dobbelt så meget som de 8,2 millioner, der blev solgt i 2003.
Det totale mobilmarked voksede 32 procent til 684 millioner styk i 2004.
Efter Nokia følger Fujitsu med en andel på syv procent af markedet, Sony-Ericsson med seks procent af markedet. Herefter følger Palmone, der er ledende i Nordamerika og endelig Motorola på femtepladsen.
Nokia, Fujitsu og Sony-Ericsson benytter software fra Symbian i Storbritannien til deres smart phones. Symbian er delvist ejet af Nokia, og sidder derfor på 82 procent af det globale marked for smart phones.