SBC Communications, som tidligere har været hovedaktionær i TDC, har for godt 91 milliarder kroner købt det tidligere telemonopol, AT&T.
Opkøbet sker hovedsageligt ved betaling i aktier og vil sætte en stopper for det tidligere amerikanske telemonopol, der har en 130-årig historie, der rækker helt tilbage til telefonens første dage.
Det er stadig uklart om brandet AT&T forsvinder helt ud af markedet.
Sigter efter erhvervskunder
Aftalen signalerer, at SBC har ambitioner om at styrke sin satsning på store erhvervskunder, hvor selskabet indtil videre har været lidt svingende.
AT&T har været en skrumpende forretning, siden staten delte selskabets monopol tilbage i 1984, da syv lokale babyer blev skilt ud fra moderen.
I de seneste år har AT&T kæmpet med skarpe fald i salget, og priskrige og stigende konkurrence har tappet det for kræfter. I flere år har AT&T forsøgt at sælge sig selv og var i 2003 tæt på en aftale med Bellsouth.
Men nu blev det altså SBC's ambitioner om en smutvej til toppen af det amerikanske erhvervslivs teleforretninger, der skabte basis for et salg.