2004 blev et stærkt år for salget af pc'er, da virksomhederne igen skifter ud i maskinparken og efterspørgslen efter bærbare pc'er har fået et kraftigt løft.
Dell trak yderligere fra HP, der havde et svagt fjerde kvartal, og Dell har nu en mere klar føring i kampen om markedsandele.
Globalt blev der sendt 177,5 millioner nye pc'er på gaden i 2004 sammenlignet med 154,7 millioner året før, viser tal fra analysehuset IDC.
Stigningen på 14,7 procent er dog tinden på det opsving, som markedet har oplevet siden dykket i 2001, vurderer IDC, der melder, at væksten i 2005 vil falde til 10 procent, og at det året efter dæmper sig endnu mere.
Virksomhederne er midt i en udskiftningsperiode, som betyder, at aldrende pc'er udskiftes med nye, mens forbrugerne er ved at have tappet kræfterne, efter at have holdt pc-markedet flydende i de seneste år.
- Svagheden i forbrugernes efterspørgsel begyndte at vise sig i fjerde kvartal, siger Charles Smulder, der er vicedirektør i analysehuset Gartners pc-gruppe.
HP sluttede svagt
Computerproducenten HP har normalt et stærkt fjerde kvartal, men måtte se Dell sælge flere enheder i kvartalet. Dells vækst i kvartalet var dobbelt så stor som konkurrenten.
På årsbasis har Dell raget 17,9 procent af verdens pc-marked til sig. Det er en stigning fra 16,7 procent i 2003. HP's markedsandel er derimod skrumpet til 15,8 procent fra 16,2 procent året før.
- Den svagere udvikling i HP i fjerde kvartal har muligvis bidraget til omstruktureringen i selskabet, vurderer Charles Smulder over for Reuters.
I fredags meddelte HP, at det lægger sin knap lønsomme pc-forretning ind i sin print-division, som skaber det meste af HP's driftsoverskud.
Samtidig har faldende komponentpriser i fjerde kvartal gjort det muligt for Dell at skære yderligere i priserne for at løfte sin markedsandel, uden at det har gået ud over indtjeningen.
IBM blev 3'er
IBM, som for nylig solgte sin pc-forretning til kinesiske Lenovo Group blev verdens tredjemest sælgende pc-producent i 2004 med en markedsandel på 5,9 procent.
På de følgende pladser ligger Fujitsu Siemens med fire procent af markedet og Acer med 3,6 procent af markedet.
De resterende pc-producenter slås om en andel på 52,7 procent det globale pc-marked.