Efter 20 år hos IBM og fem år hos Aston har Mogens Elsberg sagt ja til en kæmpeudfordring hos Microsoft, hvor ambitionen er at øge omsætningen i MBS-divisionen til mindst 56 milliarder kroner i 2012.
Microsoft Business Solutions hed tidligere Navision og de to væsentligste produkter i produktporteføljen er Navision og Axapta. Det tidligere danske softwarehus Navision blev solgt til Microsoft i 2002 for godt 11 milliarder kroner.
- Jeg har været en time i jobbet, så jeg har ikke det helt store overblik endnu, men jeg kan bekræfte, at jeg først og fremmest skal øge salget af Navision-produkterne, siger Mogens Elsberg, hvis officielle titel er General Manager Navision Product Group.
På dansk er det noget i retning af direktør for Navisions produktdivision.
Ambitioner i milliardklassen
Steve Ballmer, Microsofts administrerende direktør, har tidligere udtalt, at MBS-divisionen i 2012 skal omsætte for mindst 56 milliarder kroner.
- Jeg er ikke klar over, hvor højt omsætningen ligger i dag, men der er ingen tvivl om, at der er store ambitioner for væksten i salget. Totalt set er salget vokset langsommere end forventet, og markedsandelen er relativt lille i nogen lande, siger Mogens Elsberg.
Han mener, at recepten er at finde nye partnere og udvikle samarbejdet med de eksisterende.
- I de fleste tilfælde bliver der nok tale om det sidste - altså at udvikle samarbejdet yderligere med de eksisterende partnere, lyder det.
Opgaven går blandt andet ud på at forstå, hvad der ligger bag den succes, som nogle lande har med salg af Navision-produkterne og kopiere den opskrift til de lande, der sakker bagud.
I Elsbergs division er der mindre end 50 medarbejdere, hvilket hænger sammen med, at Microsoft Business Solutions er bygget op som en matrix-organisation.
Det betyder, at der arbejdes gennem de enkelte landes organisationer, som refererer lokalt ind i landet.
Med jobskiftet har Mogens Elsberg, der bor i Lyngby nord for København, fået foræret en ordentlig pose tid.
- Tidligere kørte jeg til Astons hovedkvarter i Sydhavnen, og det kunne nemt tage tre kvarter. Nu tager det 10 minutter til Vedbæk, hvor jeg sidder og vinker til motorvejskøen den anden vej, siger Mogens Elsberg.
Ny Tectura-direktør
I Tectura, som Aston i dag har taget navneforandring til efter salget til det amerikanske selskab, sidder Morten Poulsen i dag som administrerende direktør.
- Jeg begyndte officielt den første november, men havde en måneds overlap med Mogens Elsberg, fortæller Morten Poulsen.
Han kommer fra en stilling nordisk salgsdirektør hos IBM med ansvar for salget af Unix-produkterne.
I modsætning til Mogens Elsberg, der havde ansvaret for samtlige otte lande, som Aston var repræsenteret i, er Morten Poulsen dansk direktør. I dag er det Terry Petrzelka, der var administrerende direktør i Tectura, som har overtaget det samlede ansvar for Tectura.