Internet-brugere bliver bombarderet med et støt stigende antal reklamer, der i det seneste år er vokset 26 procent herhjemme. Det skriver Financial Times.
Tallene stammer fra en europæisk undersøgelse foretaget af Nielsen/Netratings, og de støtter udsagn om at internet-reklamer øger sin popularitet.
Antallet af reklamer på europæiske websider nåede 94.939 i november 2004, en forøgelse på 24 procent fra 76.375 reklamer i samme måned året før.
Størst stigning i antallet af reklamer opnåede Sverige med et løft på 55 procent. Herefter kom Frankrig med 41 procents vækst og Holland med en stigning på 29 procent.
Herudover opnåede Storbritannien, Italien og Schweiz bedre vækstrater end Danmark, mens Østrig, Tyskland, Norge, Spanien og Belgien lå under.
Undersøgelsen fra Nielsen har kun talt antallet af reklamer, og ikke beløbene, som er spenderet på dem. Samtidig fokuserede den hovedsageligt på bannere og lignende, og ikke på pop-up-reklamer.