It-virksomheden Logodan, der sælger ERP-løsninger til primært træ- og vinduesbranchen, har efter et ledelses- og ejerskifte i foråret lagt an til en væsentlig forbedring af selskabets lønsomhed.
Logodan, der er baseret i Silkeborg, har mere end 25 år på bagen og lagde oprindeligt ud som en elektronikvirksomhed. Men med pc'ens vækst omlagde selskabet sig mere og mere i retning af it-miljøet.
I dag levererer selskabet et egenudviklet ERP-system, som hovedsageligt sælges i træindustrien, som fylder mere end halvdelen af salget.
Logodan er desuden markedsledende inden for vinduesbranchen, hvor selskabet sidder på mere end 70 procent af alle danske vinduesproducenter, og i Sverige har selskabet en markedsandel på over 50 procent inden for denne branche.
Endelig satser selskabet på at vokse inden for transportbranchen, som i dag udgør en mindre del af selskabets salg.
Logodan A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Bruttofortjeneste | 14,7 | 14,6 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,8 | 0,8 |
Resultat før skat | 0,84 | 0,86 |
Resultat | 0,6 | 0,6 |
Egenkapital | 1,1 | 1,9 |
Antal ansatte | 26 | 26 |
Fornyelse i gang
I maj måned 2004 købte to af lederne i Logodan de oprindelige stiftere ud af selskabet i et såkaldt management buy-out. Det halverede antallet af chefer fra fire til to og medvirkede til at sænke niveauet for selskabets omkostninger, da en del ledelsesopgaver blev fordelt længere nede i organisationen.
Det har øget konkurrencedygtigheden og derigennem lønsomheden.
- Vi har meget stor tiltro til, at vi forbedrer resultatet væsenligt. Vi har nogle helt andre budgetter i år. Indtil videre har vi ikke problemer med at overgå vores budgetter. Vi er allerede (efter første kvartal af 2004/05, red.) flere hundrede tusinde kroner over budgettet på resultatsiden, siger administrerende direktør Jørgen Clemmesen.
I regnskabsåret 2003/04 omsatte Logodan for omkring 18 millioner kroner og skabte et overskud på 0,6 millioner kroner. Det svarer stort set til niveauet året før, men ændringer på omkostnings- og salgssiden skal ændre det billede.
Ud over arbejdet med at sænke omkostningerne vil ledelsen skrue op for salgsstyrken, for derigennem at skabe vækst.
- Jeg regner med, at vi i løbet af i år går fra 25 til 30 medarbejdere, siger Jørgen Clemmesen.
Logodan venter dog, at salget i løbet af 2004/05 kun vil vise moderat vækst på omkring en million kroner, da selskabet fortsat er i en omstillingsfase.