Det danske softwareselskab CDM omsatte i det seneste regnskabsår for godt 15 millioner kroner, men endte alligevel med et resultat før skat på minus knap to millioner.
Dette skyldes dels, at CDM har afskrevet en investering i udviklingen af et HR-system, dels at en stor kunde annullerede en "kæmpeopgave så sent, at det var umuligt at få afsat ressourcerne andetsteds".
? Havde det ikke været for de to forhold, var vi nok landet på et lille plus, vurderer Helene Krogh, administrerende direktør for selskabet.
CDM har i øjeblikket god vind i sejlene og har vundet mange nye kunder den senere tid, heriblandt Bankdata, HSH Nordbank og industrivirksomheden Hans Buch.
? Det går så godt, at vi allerede efter første halvår i dette regnskabsår forventer et resultat før skat på en million, siger Helene Krogh.
Før CRM's tid
Siden 1986, lang tid før der var noget der hed CRM (Customer Relationship Management), har CDM beskæftiget sig med kunderelationer.
- CDM's system er beregnet til dialog, og vores filosofi er, at CDM-systemet skal være det digitale nervesystem i virksomheden. Og at alle medarbejdere i virksomheden skal have lige adgang til de informationer, der ligger i databasen, sagde Helene Krogh til Computerworld i 2000.
CDM A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Omsætning | 15,6 | 15,8 |
Driftsresultat | -1,8 | 0,2 |
Resultat før skat | -1,9 | 0,05 |
Resultat | -1,7 | 0,05 |
Egenkapital | 1,4 | 3,1 |
Antal ansatte | 23 | 21 |
At gå på internettet og købe tøj er ret almindeligt i dag, men i 1999 vakte softwarehuset CDM's e-handelssite Monogram.dk nok opmærksomhed til, at den blandt mange andre priser vandt det gyldne @.
På hjemmesiden Monogram, der i dag hedder Myownshirt og er under ombygning på grund af et leverandørskift, kan man købe individuelt tilpassede skjorter, der bliver syet i Italien.
? Oprindelig blev sitet konstrueret for at demonstrere vores andre systemer, men det gav overskud fra dag et, og så var der ingen grund til at nedlægge den forretning, siger Helene Krogh.