I 2004 er der langet 4,4 millioner spil over disken i spilbutikker i Danmark svarende til et salg på omkring 1,2 milliarder kroner.
Det er rekord og en forøgelse på 20 procent salgsmæssigt i forhold til 2003, da der blev solgt 3,3 millioner enheder. Men nu stopper festen for en stund.
- Jeg forventer, at 2005 bliver et forholdsvist fladt år, siger Peter Weile, formand for Multimedieforeningen.
Han bygger sin vurdering på, at der allerede i danske hjem er nået en stor installationsbase af konsoller. Der er opbygget en stor beholdning af spil rundt omkring, og det har øget priskonkurrencen på spil.
Samtidig er markedet lidt på standby, indtil en ny spilkonsol lanceres. Hvornår det sker, tør Peter Weile ikke spå om.
- Markedet kan dog rykkes, hvis der lanceres en meget stor spil-titel i løbet af året, siger Peter Weile.
Han fortæller, at udgivelsen af spil i mange forskellige genrer har resulteret i, at en bredere del af befolkningen har kastet sig over computerspil. I julehandlen har især familiespil og spil til voksne løftet salget.
Peter Weile arbejder til daglig i Ubisoft. Han overtog for nylig posten som formand for Multimedieforeningen efter Claus Due, der arbejder for verdens største spilforlag Electronic Arts.
Det skete i forbindelse med, at Claus Due stoppede som administrerende direktør i Danmark og rykkede op i organisationen.