Danske Bank er mandag ramt af store problemer med sin netbank, og det betyder, at selskabets nødberedskab for første gang skal stå sin prøve.
Nødberedskabet er et helt selvstændigt system, som er oprettet, siden Danske Bank sidste år var gennem et omfattende nedbrud.
Nedbruddet varede fra mandag aften til fredag morgen og betød, at banken var i stand til at modtage betalinger, men ikke kunne sende penge til andre.
Ifølge direktør i Danske Bank, Jørgen Kleinstrup, kender banken endnu ikke årsagen til mandagens nedbrud i online-banken.
Det er grunden til, at man efter to og en halv times manglende betjening af netkunderne har valgt at svinge over på nødberedskabet.
- Det, regner jeg med, kommer op at køre inden længe, siger Jørgen Kleinstrup, som samtidig er spændt over premieren.
Et år uden problemer
Netbanken har kørt uden de store problemer, siden den sidste år løb ind i flere knockouter.
De omfattende nedbrud førte til, at banken flyttede sit edb-center og etablerede muligheden for at foretage en synkron spejling af data.
- Nu har vi sikret os både mod hardware-fejl og software-fejl, og vi mener, at vi aldrig igen kommer ud for den hardware-fejl, som vi havde sidste år. Det kan godt være, vi bliver ramt af hardware-fejl, men vi mener, at vi kan håndtere det inden for en fornuftig tidshorisont, sagde direktør Jørgen Klejnstrup dengang.
Det nye it-system skulle være i stand til at varetage driften af de mest vitale systemer i tilfælde af nedbrud i det normale driftsmiljø.
It-nedbruddet i marts sidste år førte til, at banken måtte udbetale 50 millioner kroner i erstatning til kunder. Den udgift blev banken senere enig med it-leverandøren IBM om at dele.
Danske Bank har siden solgt sin andel i driftsselskabet DMdata til IBM og underskrevet en 10-årig milliardkontrakt, der betyder, at 330 ansatte er flyttet fra Danske Bank til IBM.