Få dage efter, at Oracles opkøb af Peoplesoft blev en realitet efter mere end et års afviste tilnærmelser, har Microsoft indledt en charmeoffensiv over for Peoplesoftkunder, der måske overvejer, om de vil med ind i folden hos den store konkurrent.
- Det kan godt være, at Oracles overtagelse af Peoplesoft nu skrider fremad, men fremtiden vil byde på vanskelige teknologiske overvejelser, lyder det i et brev fra Microsofts amerikanske marketingchef til en række Peoplesoftkunder.
I brevet beskrives det, hvordan Microsoft har et væld af tilbud til Peoplesoftkunder.
Blandt andet tilbydes det at forlænge levetiden på Peoplesoft-systemerne via web services, flytte kunderne til nye platforme på Windows og SQL, eller give kunderne adgang til anden, Windows-baseret software ? eksempelvis Microsoft Business Solutions eller SAP.
Microsofts tilnærmelser til Peoplesoftkunderne er et godt eksempel på, at man i det benhårde konkurrenceklima på ERP-området ikke holder sig for god til at udnytte den forvirring og eventuelle skepsis, som kan opstå både hos Oracle- og Peoplesoftkunder.
Der er bred enighed blandt analytikere om, at det vil kræve en stor indsats at integrerer de to selskaber, som nu i månedsvis har ligget i åben krig om overtagelsen.
Microsoft vidnede også på statens side i den retslige høring om overtagelsesforsøget, hvor den amerikanske konkurrencemyndighed forsøgte at bremse fusionen.