Salget af brugte biler over nettet er ikke bare en god forretning for de private danskere, som gerne vil have en god pris for deres gamle bil.
Også de firmaer, som står bag netstederne, hvor kontakten formidles, lever godt af danske bilisters udbredte brug af internettet.
Det kan godt være, at inspirationen findes i bilblade, men selve handlen foretages ofte online.
- Man vælger netmediet, når man har taget en beslutning om, hvilken bil man vil have, siger Mogens Sejer Iversen, direktør for Bilbasen, en side hvor private kan sælge og købe brugte biler.
Den efterhånden syv år gamle hjemmeside har 13.000 flere biler til salg end bare for et år siden, og direktøren forventer, at overskuddet i 2004 bliver større end sidste års superresultat på fem millioner kroner.
Satser på udlandet
Også hos den fynske net-bilauktion Autocom tænker man stort, for firmaet forventer at tjene over to millioner kroner efter skat i år.
Modsat Bilbasen fokuserer Autocom ikke på at formidle kontakten mellem private bilsælgere og -købere.
I stedet har selskabet skabt en hjemmeside, der fungerer ved at bilforhandlere over hele Danmark byder hinanden op, når en privat sætter bilen til salg.
- Sælger slipper for at køre rundt med hatten i hånden, og forhandlerne får et større udvalg af brugte biler at vælge imellem. De kan købe mere målrettet, forklarer informationsmedarbejder Jeppe Lykke Hansen fra Autocom.
Selskabet er også til stede i udlandet, hvor en stor del af væksten fremover skal komme fra. Autocom har 40 ansatte og forventer at fordoble det antal i løbet af næste år.
- Grænsen er slet ikke nået endnu. Vores mål er europæisk ekspansion, men der er stadig plads til vækst herhjemme, siger Jeppe Lykke Hansen.
Tjener på bannere
Mens Autocom tjener sine penge på at få et beløb, hver eneste gang et bilsalg formidles, kommer pengene et andet sted fra hos konkurrenten Bilbasen.
- Vores primære indtægt er faktisk bannersalg. Det vokser, og det er mange overraskede over. Men det handler om at have en god kontaktpris. Det skal være billigt for bilforhandlerne at ramme mange, fortæller Mogens Sejer Iversen.
Han mener dog, at der på et tidspunkt vil være et naturligt loft for antallet af bilforhandlere og biler til salg på nettet. Derfor ser Bilbasen på nye muligheder for vækst.
- Vi er syv gange større end den næststørste dedikerede bilside (Bilzonen, red.). Men vi hviler ikke på laurbærrene. Det gælder om at videreudvikle, og vi satser derfor på at vokse inden for biltilbehør, siger Mogens Sejer Iversen.
Det er ikke kun brugtbilsalget, der stiger. En nylig opgørelse fra Jyske Bank viser, at antallet af solgte biler i Danmark runder de 120.000 inden nytår ? en stigning på 24 procent siden sidste år.