Det internationale konsortium East-West skal levere det nye danske rejsekort, som skal erstatte papirbilletter og papklippekort.
Firmaet bag rejsekortet, Rejsekort A/S, har nemlig vendt tommelfingeren nedad til resten af de prækvalificerede konsortier, Unisys og TranSys Danmark.
Rejsekort A/S og indleder nu de afsluttende forhandlinger med East-West om ordren, der anslås at have en værdi på to milliarder kroner, erfarer Computerworld.
Samarbejdsaftaler med TDC
East-West-konsortiet er ejet af Thales e-Transactions CGA og Accenture Danmark. Der er desuden samarbejdsaftaler med TDC, DMdata, KHR arkitekter og Octopus Card Limited.
Flere af aktørerne i konsortiet har erfaringer med i bagagen, når det kommer til at drive rejsekort-forretning.
East-West står også bag rejsekortet i Holland med et system, der efter alt sandsynlighed svarer til den løsning, som vi vil få at se i Danmark. Samtidig driver samarbejdspartneren Octopus Card Limited et elektronisk rejsebetalingssystem i Hongkong.
Det er endnu uvist, om det danske rejsekort skal kunne bruges til mere, end hvad navnet peger på.
Hans Holmgren, teknisk direktør i Rejsekort A/S, har tidligere over for Computerworld givet udtryk for, at selskabet lægge vægt på flerfunktionalitet i valget af løsning.
Octopus-system
Hongkong-kineserne kan eksempelvis bruge kortet til betaling af så forskellige ting som parkering, shopping, indkøb af dagligvarer eller sågar fastfood. Desuden har det elektroniske chipkort mere end 253 forskellige anvendelsesmuligheder, der ikke dækker over betaling, som for eksempel adgangskort.
Rejsekort A/S og East-West fortsætter forhandlingerne om milliardordren og forventer at indgå en såkaldt ?betinget kontrakt? i løbet af januar.
Kontrakten falder først endeligt på plads, når trafikselskaberne bag rejsekortet og Folketingets Finansudvalg har godkendt projektet. Rejsekortet ventes i luften i løbet af 2007.