Vi finder musik på Spotify, billige bøger på Amazon, får logoer og grafik designet for håndører og det er svært at få folk til at betale for nyheder, fordi man så ufatteligt hurtigt kan finde dem gratis online.
Internettet har givet os forbrugere muligheder, vi før kun kunne drømme om. Men samtidig har kreative brancher det rigtig hårdt, og en relativt lille håndfuld virksomheder tjener formuer på at stille indholdet til rådighed.
Det er i en nøddeskal det, bogen “Chokepoint Capitalism: How Big Tech and Big Content Captured Creative Labor Markets and How We'll Win Them Back” handler om.
Men hvor forsker og ophavsrettighedsekspert Rebecca Giblin og aktivist og forfatter Cory Doctorow er rigtig gode til at dokumentere og eksemplificere udfordringen, så halter det lidt mere med at skitsere troværdige løsninger.
Bogen skal med andre ord primært læses som et opråb mod et marked og nogle mekanismer, der ganske vist har givet os alle adgang til ufattelige mængder indhold. Men som samtidig tager kvælertag på dem, der får stadig sværere ved at leve af at producere det i tilstrækkeligt høj kvalitet.
Og den er hermed også en opfordring til at udvikle mere bæredygtige markedsmodeller, der i sidste ende ikke ender med at tage livet af skaberne og af sig selv.
Titel: Chokepoint Capitalism: How Big Tech and Big Content Captured Creative Labor Markets and How We'll Win Them Back / Forfattere: Rebecca Giblin og Cory Doctorow