Det er onsdag, og i sagens natur dermed midten af den traditionelle arbejdsuge. Så glædelig onsdag og glædelig morgen-briefing, som (igen) i dag er spækket med nyheder fra ind- og udland.
Morgenens early bird er Ditte Vinterberg Weng, som ønsker rigtig god fornøjelse med morgenlæsningen.
Skandinaviske virksomheder forventer øget omsætning inden for de næste tre år
Hybridarbejde og cloud er kommet for at blive, hvis man spørger skandinaviske managed service providers. Og det har sikkerhedsvirksomheden Datto gjort i sin 2022-udgave af Dattos State of the MSP-rapport.
Datto, der er en del af software-leverandøren Kaseya, har netop offentliggjort rapporten State of the MSP, der kortlægger, hvordan managed service providers (MSP’er) oplever virksomheders efterspørgsel af it-services.
MSP’er verden over har som følge af pandemien oplevet en større efterspørgsel på løsninger til hjemme- og hybridarbejde. Det gælder 54 procent af de skandinaviske MSP’er, der således har oplevet en øget omsætning under Covid-19-nedlukningerne.
Hele 82 procent forventer, at deres omsætning vil stige inden for de næste tre år. Det skyldes blandt andet, at hybrid-arbejde er kommet for at blive, hvilket giver øget aktivitet for mange MSP’er.
En anden årsag til optimismen er, at skandinaviske virksomheders øgede brug af cloud. Hele 91 procent angiver nemlig, at de tilbyder cloudbaseret infrastruktur på abonnementsbasis. Det tæller også løsninger som business continuity & disaster recovery (BCDR) og services inden for produktivitetssoftware.
I alt har 1.800 MSP’er på globalt plan deltaget i undersøgelsen - herunder knap 200 i Danmark, Norge og Sverige.
Sådan lyder det i en pressemeddelse fra Datto til Computerworld.
Mærsk dropper sin blockchain-platform
Der skal ikke længere videreudvikles på den digitale blockchain-platform Tradelens, som i sin tid blev til i et samarbejde mellem det danske rederis underdivision GTD Solutions og IBM.
Det er planen, at Tradelens, der blevet startet i 2018, skal lukke helt ved udgangen af første kvartal 2023, skriver MarketWire.
Lukningen er en konsekvens af manglende opbakning, som blandt andet er gået ud over de finansielle mål for platformen, lyder det i en meddelelse fra Mærsk.
”Tradelens blev stiftet med en vision om at tage et stort skridt i digitaliseringen af den globale forsyningskæde og som en åben og neutral industriplatform. Desværre er det sådan, at selvom vi succesfuldt har udviklet en brugbar platform, så er behovet for et fuldt globalt industrisamarbejde desværre ikke blevet opnået,” siger Rotem Hershko, der er chef for business platforms hos A.P. Møller-Mærsk.
”Som et resultat af det, har Tradelens ikke opnået det kommercielle ansvar, der er nødvendigt for at fortsætte arbejdet og opnå de finansielle forventninger til selskabet som en selvstændig forretning,” lyder det videre.
Dog vil Mærsk forsat arbejde mod digitalisering af de globale forsyningskæder, understreger shipping-selskabet.
Amazon sælger nu obligationer for over 50 milliarder
Den amerikanske mastodont Amazon indleder nu slag af obligationer i håbet om at skrabe syv milliarder dollar - mere end 50 milliarder danske kroner - ind til virksomheden.
Pengene skal udnyttes til "almindelige virksomhedsformål" samt opkøb, oplyses det i erhvervsmediet Bloomberg News.
Også tilbagekøb af egne aktier er på indkøbssedlen.
Sidst Amazon hentede penge via obligationsslag var i april i år, hvor det i alt indbragte 12,75 milliarder dollar til online-handelsplatformen.
Det skriver MarketWire.
Elon Musk beskylder Apple for at fjerne Twitter fra appstore
"Apple er i store træk stoppet med at reklamere på Twitter. Hader de ytringsfrihed i USA?"
Afsenderen på dette spørgsmål kommer fra Twitter-kontoen på den mand, der for godt en måned siden overtog nøglerne til selve platformen; Elon Musk.
I et tweet mandag beskylder han Apple for at have truet med at fjerne Twitter fra App Store, og han nævner desuden, at Apple skulle være stoppet med at reklamere gennem Twitter.
I et andet tweet har han tagget Apples topchef, Tim Cook.
Og det kan sådan set godt være, at hans beskyldninger holder stik. En række store selskaber har nemlig, ifølge Bloomberg, allerede vendt Twitter ryggen ved at skære eller helt droppe annoncering på det sociale medie.
Apple har endnu ikke kommenteret sagen offentligt.
Dog hævder flere brugere af mediet, at de stadig ser reklamer fra Apple på platformen.