Mere end 129.000 besøgende bliver præsenteret for seks danske firmaer, når verdens førende messe for forbrugerelektronik, CES, løber af stabelen i Las Vegas i 2005.
Sammen med det danske handelskontor i Los Angeles er de seks virksomheder nemlig gået sammen om en fællesstand på messen, der har været udsolgt i månedsvis.
Blandt i alt 2.400 udstillere vil de mange besøgende derfor kunne finde Kiss Technology, Artcoustic, Vifa International, Noise Limit, Nanonord og Nextlink.
Nye produkter
For etablerede Kiss Technology handler det først og fremmest om at præsentere nye produkter for omverdenen.
- Vi viser en række nye produkter og teknologier, men nogle af dem vil jeg ikke afsløre nu, siger Bo Lustrup, marketingschef for Kiss Technology i Hørsholm.
Nogle af de ting, som Kiss tager med sig, har firmaet allerede vist i Europa til Cebit-messen. Det drejer sig blandt andet om plasmaskærme og optagere.
- Vi har etableret en mindre afdeling i USA, og der handler det meget om video-on-demand, fortæller Bo Lustrup.
Det er Kiss' tredje gang på CES, og ni personer tager af sted.
- Det passer os bedre end Comdex. Men bortset fra, at det ligger i Las Vegas, er det hårdt arbejde. Det værste er fødderne, for du går hele tiden. Det hele skal spille, og du har møder hele tiden gennem fire dage ? reelt er det en 18 timers arbejdsdag, forklarer Bo Lustrup.
Vi skal omvende folk
For firmaet Noise Limit handler det ikke bare om at lancere nye produkter, men også om at gøre opmærksom på, at selskabets produkt overhovedet eksisterer.
Noise Limit har udviklet en lydløs CPU-køler, og målet er ikke umiddelbart at få revet læssevis af ordrer til sig, men at få tegnet og fortalt, så producenterne lærer produktet at kende.
- Vores mål er at få markedsført os og opbygge en dialog med nogle specifikke producenter og partnere, der skaber ting med høj ydelse, Det er de produkter, der larmer, forklarer Jonas Pilgaard, salgs- og marketingsdirektør hos Noise Limit.
Succeskriteriet er derfor ikke en bunke nye kunder og verdensudbredelse ? lige med det samme i hvert fald.
- Vi skal ikke hjem med fyldte ordrebøger, men vi skal have dialogen startet. Når vi har så ny en teknologi, skal vi omvende folk. Der findes ikke et produkt som vores på markedet i dag, og derfor bliver det spændende at blive så bredt eksponeret, siger Jonas Pilgaard.
CES International finder sted 6. til 9. januar, og den danske fællesstand har nummer 55013.
Handelskontoret i Los Angeles er en organisation under Danmarks Eksportråd, som hjælper danske virksomheder med eksport til USA.