Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Test: Renault Megane E-tech er den elektriske bybil par excellence

Der er ikke meget at udsætte på Renaults fikse el-drevne bybil - med undtagelse af prisen.

Franskmændene hos Renault er blandt pionererne, når det gælder elbiler.

Før vi overhovedet kunne se de første Teslaer trille omkring på de danske veje, var Renault klar med alt fra mikrobiler som Twizy til elbiler i fuld størrelse såsom Renault Fluence.

Alt sammen for 10 år siden.

Men så sov selskabet på sine laurbær og med undtagelse af den aldrende hjemmehjælper-karet, Renault Zoé, er der ikke meget stød på selskabets elbiler.

Stilstanden er dog slut nu. Renault triller ind på det ganske gadebillede med en bil, som rummer alt det vigtige, der skal til for at glæde de danske bilkøbere: Renault Megane E-tech.

Snedig opbygning

Man kunne let foranledes til at tro, at Renault Megane E-tech er en form for udvikling af selskabets mangeårige Megane-serie, som hidtil har talt fire generationsskift. Dimensionsmæssigt er den dog tættere på den mindre Renault Clio.

Da den er bygget ovenpå en elektrisk platform, er hjulene skudt ud mod alle fire hjørner, hvilket giver en større akselafstand end både Megane og Clio, hvilket omsættes til ekstra kabineplads.

Selve bilen er også seks centimeter højere end de to fossile alternativer, hvilket kompenserer rimeligt for, at man sidder ovenpå 40 eller 60 kWh-batteripakke.

Dimensionsmæssigt er den derfor som skræddersyet til byens smalle veje, og der er samtidig pladsoptimeret indvendigt, hvorfor man sidder godt foran, mens bagagerummet gaber over overraskende meget plads for en relativ lille bil.

Hele 440 liter kan man bugsere omkring her – og så kan man hurtigt tilgive, at der ikke er tænkt i frunks eller dobbeltbund til bagagerummet.

Man kan dog ærgre sig lidt over, at der ikke øremærket nogen plads til ladekabler, som derfor får lov til at slaske omkring i bagagerummet.

Vær opmærksom på disse to ting

Der er dog to ting, der bør få eventuelle købere til at tøve: Den ene er bagsædepladsen, som er fornuftig i højden, men altså ikke levner meget benplads.

Mine jævne 178 centimeter kunne godt side bagved mig selv ved førersædet, men heller ikke meget mere. Basketballspillere må gå udenom her.

Den anden ulempe er udsynet, som er stærkt begrænset af hattehylden, der er meget højt placeret (for at give den gode bagagerumsplads).

Det forsøger Renault at kompensere for, ved at tilbyde et bakspejl, der kan slå over til en digital visning, men denne kræver at man slår den til og fra med et greb, der er så stift, at man skal justere spejlet efterfølgende. Ikke nogen særlig praktisk løsning.

Heldigvis kan den udstyres med både sensorer og bakkameraer, der til gengæld gør en god figur.

Nydelig kabine

Man finder sig hurtigt til rette inde i Megane-kabinen, som gør eventuelle fordomme om franske bilers samlekvalitet til skamme.

Alt virker solidt skruet sammen og materialerne veksler mellem det lækre og snusfornuftige hele vejen rundt.

Som fører er man samtidig forkælet med alt, hvad man kan forvente af moderne teknik, med digital instrumentbræt og en relativ stor og flot 12” skærm i højskærmsformat.

Går man efter den dyreste udstyrspakke tilbydes endda massage i sæderne og et overbevisende Harman Kardon-lydanlæg med ni veloplagte højttalere, der forvandler bilen til lidt af en luksus-ellert.

Her skal det bemærkes, at det er Googles særligt udviklede Android Automotive-styresystem til biler, der styrer sagerne, hvorfor man får adgang til en dedikeret app butik

Googles stemmestyrede assistent er også med på din rejse og forstår endda dansk på ganske pålidelig vis, hvorfor jeg hurtigt får vænnet mig til at bede om at få sædevarmen slået til eller efter at navigeret til en bestemt adresse i stedet for at rode med touch-skærmen under kørslen.

Trådløs Apple Carplay er der skam også at få, så mine kontakter, beskeder og lydbogs-apps også bliver spejlet effektivt videre til midterkonsollen.

Det eneste der ikke fungerer, er den trådløse opladning af min iPhone 13 Pro, som derfor må oplades på middelalderlig vis med et kabel.

Ellers skal der generelt lyde ros til bilens tekniske egenskaber, som på effektiv vis får parret Android-oplevelsen og krydret dem med en fin og flydende Renault-interface, som lader en dykke ned i elbils-funktioner

Til mere end bykørsel

Renault Megane E-tech har en køreklar vægt på 1.711 kilo, hvilket gør den til af en letvægter i en verden af elbiler, som oftest sværmer omkring de to tons.

Det kombineret med 220 heste og 300 Nm og en frisk affjedring gør, at man får en livlig og køreglad bil at styre. Nul til 100 klares på 7,5 sekunder hvilket er mere end nok til de fleste, så længe man ikke efterlyser decideret sportslige køreegenskaber.

Selvom Renault Megane E-tech synes at være dimensioneret til bylivet, gør den nu også en god figur på lande- og motorveje.

På regnvåde veje vil man dog opleve, at de 220 elektriske heste ikke altid bliver forplantet lige godt igennem forhjulene og ned i asfalten. Men kedeligt bliver det aldrig.

Batteriet er på 60 kWh, hvilket i dagens testemne med 20” fælge og 220 heste skulle give 420 kilometers rækkevidde.

Som med alle andre elbiler er virkeligheden en anden, så snart temperaturen daler og hastigheden nærmer sig de 130 i timen.

Den 220 kilometer lange tur-retur fra København til Korsør ved fem grader kan man dog tage med 20 procent tilbage i tanken. Hvilket svarer til jævne 250 kilometer.

Her bliver det tydeligt, at Megane E-Tech har det meget bedre inde i byen og ved hastigheder under de 110, hvor lav vægt og let speederfod gjorde det muligt at nå tæt på de lovede 420 kilometer.

Den mest fornuftige

Har du derfor planer om ofte at krydse landet, er den lidt mindre kraftige model med 130 heste og 18” fælge givetvis den mest fornuftige, da den lover 460 kilometer mellem stikkontakterne.

Byboerne vil samtidig kunne glæde sig over, at her understøttes 22 kW opladning, hvilket nærmest forvandler kvarterets ladestandere til kvikopladere, da man nu kan tanke op på bare to-tre timer.

På farten lover Renault, at der kan lades med op til 130 kW – det sker dog kun glimtvis, når batteriet er næsten tomt og elektronerne pumpes noget langsommere ind i takt med at man nærmer sig de 80 procent.

En 10-80 procents opladning på farten tager godt en halv time. Rimeligt, men heller ikke prangende.

Oplagt bybil

Renaults første elbil i nyere tid glimrer ved, at den aldrig falder igennem.

Den kører godt nok, længe nok og giver plads, teknologi og kvalitet nok til, at alle ombord er glæde (så længe bagsædepassagererne ikke er for høje).

Prismæssigt lander Megane E-tech i et felt, som har været udfordret af en del inflation.

Hvor det for et år siden lød, at man kunne få bilen fra 267.000 kroner med det lille batteri og 310.000 kroner med det store.

Inflationen har desværre satte sine grimme spor i prislisten, som nu debutterer ved 309.990 kroner, mens den testede model med det store batteri og den store Iconic-udstyrspakke løber op i 389.990 kroner.

Dertil skal i øvrigt lægges 15.000 kroner for kørselsassistent.

Den lille byraket er altså en noget kostbar sag, som blegner i forhold til større elbiler med længere rækkevidde i samme prislag.

Men ved du, at du oftest er henvist til at skulle navigere i byens trænge færdsel, er Megane dog fortsat en oplagt konkurrent.


Loading ikon