Da tunge skyer sendte regn i kaskader ned over landet i sommer, steg vandstanden i den i forvejen fugtige kælder på Frederiksberg, hvor Jubii-stifterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen en del måneder i forvejen havde startet ny virksomhed.
Lokalerne var allerede før oversvømmelsen ved at blive for trange til de mange nye ansatte, så Spamfighter flyttede til Nørrebro i tørre, men fortsat beskedne lokaler.
Fra den nye adresse kan Martin Thorborg evaluere knapt halvandet år tilbage i iværksætter-rollen.
Selv om han havde håbet på mere end det dobbelte i omsætning og erkender sig snigløbet af TDC, er han godt tilfreds med Spamfighters kampform.
Forventer nul-regnskab
Spamfiltret har nu op mod 600.000 brugere, hvoraf en del spytter i kassen til betalingsversionen. Omsætningen ligger på 350.000 til 400.0000 kroner månedligt.
Det første årsregnskab, som snart vil blive indleveret, forventes at ligge omkring et nul, plus eller minus 100.000 kroner, anslår han.
- Jeg havde nok troet, at vi ville omsætte for en million kroner om måneden på nuværende tidspunkt, så der var jeg for optimistisk, siger Martin Thorborg, som selv har et par bud på, hvorfor man ikke er nået dertil.
TDC's lancering af et spamfilter til kunderne har lagt en dæmper på hjemmemarkedet. Samtidig må Spamfighter lide den tort at falde igennem, når amerikanske it-medier tester produktet mod konkurrenternes.
Det begrænsede antal indstillingsmuligheder i filtret skader i bedømmelsen, men Martin Thorborg mener fortsat, at den skrabede model er den mest brugervenlige.
Nægter at lave bounce-funktion
Alligevel fravælger nogle brugere Spamfighter på dets features.
- Det skader os allermest, at vi ikke bouncer spammails ? det har der været meget omtale af. Men vi tror ikke på, at bouncing skader spammerne. Det er bare ejerne af zombiecomputere der får en masse mails, samtidig med at man fylder nettet med skrammel, lyder det irriteret fra Martin Thorborg.
Herhjemme har programmet fået ganske mange rosende ord fra testerne, men alligevel er det ikke Danmark, som Spamfighter satser mest på. Det tyske marked er eksempelvis mere interessant.
I Tyskland er der netop indgået en distributionsaftale, der vil gøre Spamfighter til en hyldevare hos en række softwaresælgere. Erhvervsmarkedet er også ved at blive løbet i gang via en række forskellige hostede løsninger.
Satser på nyt forretningsområde
Samtidig har Spamfighter fået et søstervirksomhed ? Supportfighter. Programmet, som udgør fundamentet, er et webbaseret redskab til kundehåndtering, som ifølge Martin Thorborg egner sig til stort set alle andre brancher end it-branchen ? her er en reel helpdesk nødvendig.
Ideen er at automatisere og genbruge så meget som muligt, når en supporter skal svare på spørgsmål.
Supporteren kan via et indekseringssystem genbruge sine svarmails, som automatisk udstyres med spørgerens navn. Andre supportere har også adgang til de standardsvar, der lagres.
Spamfighter bruger selv modellen til sin kundesupport, og Martin Thorborg anslår, at en enkelt supporter kan nå at besvare 500 mails på en dag.
Samtidig har support-funktionen været brugt offensivt i forsøget på at konvertere gratister til betalende brugere af spamfiltret, og det har været indsatsen værd, noterer Martin Thorborg.
Jubii-folk fylder stolene i Spamfighter
De to virksomheder er vokset fra udgangspunktet på fire stiftere, som ud over de to førstnævnte tæller Martin Dyring og Daniel Hjortholt, til nu at have 15 ansatte. Af dem arbejdede tre fjerdedele tidligere i Jubii.
- Det er folk, jeg har arbejdet sammen med i seks-syv år og kender virkelig godt. De passede ikke længere ind i Jubii ? nogle gik selv, andre blev fyret, siger han.
Men Martin Thorborg afviser, at virksomheden med den hastige opmanding sætter næring efter tæring.
Han har stadig paraderne oppe med hensyn til at forsvare de økonomiske rammer i Jubii. At selskabet ikke kunne vise overskud på bundlinjen skyldtes, at Lycos trak penge ud til sin egen nødlidende økonomi, fastholder han.
- Vi har aldrig fyret, selv i modgang ? vi har accelereret os ud af problemerne, siger han med den underforståede besked, at det agter han at gøre igen.