Underholdningskæmpen Disney bliver den største nybegynder i den amerikanske mobilbranche, skriver Wall Street Journal.
Det er Mickey Mouse-koncernens sportskanal ESPN, der skal være prøveklud for Disneys mobilsatsning. Mobilnetværket bliver leveret af Sprint, som er USA's tredjestørste mobiludbyder, og som Disney lejer sig ind hos.
Hardcore-fans
Det bliver ikke eksklusivt indhold, men nemmere navigering, der skal skaffe kunder i butikken, siger en talsmand fra ESPN. Selve Disney-telefonerne bliver særligt udviklet til ESPN Mobile, som bliver mobilselskabets navn.
Det betyder for eksempel, at telefonerne bliver 'sports-centriske', så det ikke kommer til at kræve mange tastetryk at få at vide, hvor meget hjemmeholdet er foran eller bagud.
ESPN Mobile regner med at det bliver de mest entusiastiske sportsfans blandt de små 90 millioner husstande, der abonnerer på ESPN's kabel-TV.
Snæver appel
Initiativet er et udtryk for et skift i et efterhånden stagnerende vestligt udbydermarked. Jo mere markedet bliver udbygget, jo snævrere kan mobilselskaberne tillade sig at appellere til forbrugerne.
Disney kommer senere i 2005 efter al sandsynlighed med et 'familie-orienteret' mobilselskab i eget navn, men der er ikke sluppet mange detaljer ud om de forhandlinger, der er i gang netop nu.
Sprint har i forvejen skabt et særligt teenage-selskab i samarbejde med Virgin, der sælger Sprint-abonnementer under Virgin Mobile brandet.
I sidste kvartal fik Sprint lige så mange nye abonnementer via 'engros-salg' som under sit eget mærke.