Nu kommer de lovende elbiler fra NIO - Her er de særlige danske priser
Den kinesiske bilproducent Nio stempler denne uge for alvor ind på det europæiske marked.
Efter nogle måneder på det norske marked er elbilsproducenten nu klar til et bredere offensiv i skandinavien og Tyskland, heriblandt det danske marked.
Her debuteres med tre modeller: Den lange og noble ET7 sedan, en mellemstor sporty ET5 sedan samt den rummelige EL7 SUV.
Først på det danske marked bliver ET7, som triller ind med sine 5,1 meter og 643 hestekræfter og flirter med ministerbilsegmentet. Med 0-100 tider på under fire sekunder kan en eventuel minister også være sikker på at nå sin næste aftale.
Det understreges af kabinens beskaffenhed, hvor masser af plads, massage, aircon og simililæderkabine er standard på alle siddepladser – også dem bagpå.
Med bilen følger Nios snedige udskiftelige batterier, som gør det muligt at skifte batteripakken på 75, 100 og senere 150 kWh ud på under fem minutter ved et netværk af kommende bytte-stationer. Er der kun kvikladere i nærheden, kan der lades med op til 140 kWh.
Det mellemstore batteri på 100 kW skulle være god til 580 kilometer efter WLTP normen, mens 75 kWh sikrer 485 kilometer.
Efter lanceringen af ET7 15. november følger SUV’en EL7 i januar 2023, som arver performance-drivlinjen fra ET7 og serverer den i fuldvoksent SUV-format på 4,9 meter.
Her er rækkevidden reduceret til henholdsvis 394 og 513 kilometer, mens performance-tallene er sænket lidt til fordel for en ekstra rummelig kabine.
Sidste salve fra Nio kommer i form af den spændstige ET5, som til trods for den ’blot’ har 480 hestekræfter er det mindre og lettere, så den også klarer 0-100 disciplinen under fire sekunder.
Den deler batteripakke med de to øvrige modeller, og opnår samme rækkeviddetal, som ET7: 445 kilometer (75 kWh) og 580 kilometer (100 kWh).
Helt unikt for mærket er, at det blot vil blive solgt igennem et abonnement i Danmark, hvor ydelsen enten kan fastlåses i en periode på mellem 12 og 60 måneder eller tilvælges på månedsbasis, hvor ydelsen vil falde over tid.
Med de ambitiøse biler følger en ambitiøs prissætning. Prisen på abonnementerne starter ved 11.799 kroner for ET7 på måned, 12.199 kroner for EL7 og 8.499 kroner månedligt for ET5.
Med i abonnementer er service, 1250 kilometer/måned, forsikring og ejerafgifter samt batteribytte i de første måneder. Strømforbruget skal der dog selv betales for.
Google klar med smartwatch og super-wifi
Den amerikanske søgegigant præsenterede ikke blot to nye smartphones, da de løftede sløret for sin Pixel kollektion denne uge.
Dem kan du læse om her.
I kølvandet på de nye telefoner kom Pixel Watch, selskabets første smartwatch i snart otte år.Uret satser på at bringe både Googles og Fitbits erfaringer og smelte dem ned i en enhed, hvis konstruktion i rustfri stål er uhyre minimalistisk.
Googles tjenester heriblandt kalender, wallet, maps og assistent er alle bygget ind i enheden, mens der igennem WearOS er mulighed for at hente tredjeparts apps som Spotify eller Strava fra app-butikken.
Sensormæssigt finder man en rig fitness- og sundhedspakke der tæller pulsmåler med træningszoner, afib-måling til at registrere hjertearytmi samt en kommende genkendelse af
Med uret følger tre måneders YouTube Premium samt seks måneders fitbit-premium med træning og søvn-tracking som en del af pakken.
Uret bliver dog modsat Pixel-telefonerne ikke tilbudt på det danske marked i første ombæring.
Hvad der i stedet kommer fra denne uge er Google Nest Wifif Pro netværk, hvor hver enkel enhed lover at dække 120 kvadratmeter med lynhurtig 802.11s wifi, der kan håndtere op til 300 enheder på en gang.
De mange opkoblinger kommer sammen med Thread-understøttelse, og Matter-support på sigt - standarder optimeret til IoT og smart-home enheder.
Enhederne får salgsdebut i Googles Play butik samt udvalgte forhandlere til 1.799 kroner. Et sæt med tre enheder til 3.499 kroner vil kunne dække 320 kvadratmeter.