Snyderi med de klik, der udløser betaling fra annoncører til Google, truer med at underminere den populære søgemaskines levebrød, skriver CNN.
Udsagnet kommer fra finansdirektør i Google, George Reyes, som onsdag talte på en investorkonference.
- Jeg mener, at noget må gøres ved dette meget hurtigt, for jeg tror potentielt, at det kan true vores forretningsmodel, sagde han.
Klikker uden at ville søge
Problemet opstår, når individer eller special-designet software gentagne gange klikker på links uden reelt at have til hensigt at søge information.
Klikkene udløser betaling til Google, men når der er snyd involveret, får annoncøreren intet ud af henvisningen ? og store udgifter til annoncen.
Snyderne kan både være konkurrenter til annoncørerne, som ønsker at skade det pågældende selskab finansielt, eller bagmændene til websider, som udelukkende sættes op for at lægge plads til Google-reklamer og som får en provision for de henvisninger, de skaber, via Google-programmet Adsense.
Når det kommer til at fastslå problemets størrelse, er tallene dog meget usikre.
En analytiker fra Alchemist Media anslår, at op mod 20 procent af alle klik bunder i et forsøg på manipulation.
Google har før måttet tilbagebetale reklameindtægter til annoncører, som er blevet fejlbon'et for snydeklik.
Lykkes det ikke at finde en løsning på problemet, kan Google ende med at skulle aflevere en større andel af sine indtægter på området, som udgør 98 procent af forretningsgrundlaget.
Googlechefen tøvede ikke med at kalde klik-snyd ?den største trussel mod internetøkonomien?:
- Det koster ikke bare os, men helt sikkert også Ebay, Yahoo og Amazon og hele flokken tonsvis af penge, sagde George Reyes ifølge CNN.
Betalte søgeresultater har været den hurtigst voksende reklameform på internet, og omsætningen forventes at nå 17 milliarder kroner i år.