Nu er kundernes tålmodighed brugt op. Flere og flere kapper nu forbindelsen til Tiscali, der i den seneste måned har været hårdt presset af spam og oversvømmelsesangreb.
Flere forsøg på at opgradere mailserverne har vist sig utilstrækkelige, og en stribe af kunder oplever store forsinkelser i leveringen og modtagelsen af e-mails, erfarer Computerworld Online.
- Mange, der har sendt mail til os, får dem simpelthen retur med besked om at vi ikke findes, og mails er stadig forsinket i flere dage nu halvanden uge efter, at direktøren oplyste, at problemet kun varede weekenden over. Nu vil vi simpelthen ikke være med mere, lyder det fra Bendt Skov, der er direktør i teleudstyrs-producenten Scancom i Danmark.
Han vil forsøge at finde en mere stabil internetleverandør og tør ikke binde an på Tiscalis løfter om, at problemet bliver løst.
Computerworld Online er bekendt med flere erhvervsvirksomheder, som har taget samme konsekvens.
Uforudsigeligt stormvejr
Serge Lupas, der er chef for Tiscali i Danmark forstår godt kundernes vrede. Han erkender, at problemerne virker generende for kunderne.
- Spam-angrebene forringer vores service, men det er et stormvejr, som er svært at forudsige. Vi kan ikke gøre andet end vores bedste for at løse problemerne, som de opstår, siger han.
Ifølge Tiscali har selskabet ud over spam også været tynget af denial-of-service-angreb (DDoS-angreb), der har oversvømmet selskabets servere med trafik og dermed blokeret postgangen.
- Der er tale om en faktor på 40 til 50 gange den normale daglige trafik. Derfor taler vi med vores softwareleverandør om muligheden for at implementere yderligere forsvarsmekanismer, siger Serge Lupas.
Computerworld Online beskrev første gang i begyndelsen af november, hvordan Tiscalis mailserver var proppet til med spam, så selskabets erhvervskunder mistede væsentlig kommunikation med deres kunder.
På det tidspunkt var der ligeledes kunder, som oplevede at e-mails var gået helt tabt via Tiscalis mail-server.