Tiscali sælger ud på kernemarkederne for at rejse kontanter, som skal bruges i forbindelse med udløbet af en kæmpegæld næste år. Mandag solgte selskabet sin belgiske forretning til Scarlet Belgie Holding.
Salget af den belgiske forretning mandag adskiller sig fra de hidtidige, ved at selskabet nu fraviger sin politik om ikke at sælge fra på de fem kernemarkeder i Italien, Frankrig, Storbritannien, Tyskland og Benelux, som inkluderer Belgien, Holland og Luxembourg.
Pres på finanserne
At Tiscalis salgsbølge ny skyller ind over kernemarkederne understreger det pres, som selskabet oplever på finanserne.
Et frasalg i Danmark, der ikke er et kernemarked for Tiscali, kan derfor meget vel ligge i kortene inden for det kommende år, som er den frist moderselskabet har lagt for salg af enheder uden for fokusområderne.
Indtil nu har den danske chef, Serge Lupas, afvist at Tiscali Danmark er til salg.
Tiscali kalder selv salget af den belgiske forretning for endnu et skridt i selskabets strategiske plan om at fokusere de finansielle og ledelsesmæssige ressourcer på kernemarkederne, fremgår det af en meddelelse.
Mangler fortsat et stykke vej
Internetudbyderen, der har base på Sardinien, har nu samlet over 750 millioner kroner fra salget af forretningsenheder, der ligger uden for kernemarkederne, men mangler stadig et stykke vej.
Næste år udløber en gældsobligation på 250 millioner euro eller knap 1,9 milliarder kroner, og selskabets udsalg af aktiver skal medvirke til at betale gælden.
Tiscali har kæmpet med store underskud i flere år, og har derfor måtte ty til frasalg, for at finansiere butikken.