Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Metaverset er en del af hverdagen ... her er fem friske eksempler

Klumme: Medierne har fokus på metaverset som en fremtidsteknologi. Her er endnu fem eksempler på, at metaverset i den grad er en del af vores hverdag nu.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Nyligt har metaverset været fremhævet i medierne med fokus på det enorme fremtidspotentiale.

Hvor stort potentialet er, satte jeg selv fokus på i min forrige klumme. Derudover viste jeg med fem eksempler, at metaverset allerede i dag anvendes og har værdi for danske virksomheder.

Det kunne dog tyde på med mediernes fokus, at der skal flere eksempler til. Derfor kommer her fem flere måder, at metaverset i den grad er en del af vores hverdag – og ikke kun er en fremtidsteknologi.

Hvis man har fulgt med i medierne i den sidste del af industriferien, har man blandt kunnet læse om, hvordan Apple og Meta (før: Facebook) er i filosofisk krig om fremtidens teknologier, hvordan metaverset vil ændre den finansielle sektor og hvordan Meta vil have metaverset ind i vores dagligdag.

Fra indretning af hjemmet til hjemmefitness

Os der arbejder med teknologier som Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR) samlet kaldet ’XR’ ved dog, at metaverset allerede er en stadig større del af vores hverdag.

Det kunne dog tyde på, at der skal flere eksempler til for at overbevise blandt andet medierne, så her er fem flere måder, hvorpå fx XR-teknologi har gjort metaverset til en del af dagligdagen allerede i dag:

IKEA

Der findes næppe noget mere dagligdagsagtigt end at indrette sit hjem med et Ikea-møbel, og den svenske møbel- og detailgigant har været blandt de første til at omfavne metaverset.

Det måske mest kendte eksempel er IKEA Place, hvor du via deres app og AR-teknologi kan se, hvordan deres møbler ser ud i dit hjem.

App’en har efterhånden været tilgængelig for smartphone ejere i flere år. Men i 2021 introducerede IKEA Studio muligheden for at indrette et helt værelse.

Timberland

I 2025 forventer man, at omkring 75% af verdensbefolkningen vil være gentagende og hyppige brugere af AR-teknologi.

Måske er det derfor, at det store internationale brand – Timberland – har omfavnet metaverset og opdateret shopping-oplevelsen. For selv om du foretrækker at købe ind online, så skal tøjet alligevel normalt prøves fysisk.

Men med hjælp fra AR-teknologi kan du nu gøre det virtuelt med din avatar. Sammen med IKEA kan man sige, at Timberland med metaverset har redefineret frasen: Try before you buy

Undervisningsministeriet i USA

Man estimerer, at hver person kender fem personer med autisme. Så det er et handicap, som mange er i kontakt med.

Så de fleste forstår, hvor svært personer med autisme har ved at forstå sociale relationer og interaktioner.

Siden 2018 har amerikanske undervisningsministerium investeret mere end $2.5 mio i VOISS-projektet, hvor VR-teknologi anvendes til at skabe et miljø, hvor børn og unge med autisme lærer om interaktioner med virtuelle avatarer samt opleve forskellige sanseindtryk (fx i naturen) i et tempo og på vilkår, som matcher personens udviklingsniveau, og som de så kan bruge i den virkelige verden. Fantastisk.

FitXR

Cirka 6 ud af 10 danskere er fysisk aktive og fitnessindustrien er en stor del af vores hverdag.

Og fitnessindustrien er der altid, når ny teknologi gør det muligt at træne på nye måder og lokationer. Med XR-teknologi på vej til at blive allemandseje som Smart-telefonen er det i dag, vurderes den virtuelle fitnessindustri at nå en værdi af $60 trillioner inden fem år.

Engelske FitXR har siden Covid-19 oplevet stor succes med deres hjemmetræningsplatform med både mulighed for at bokse og danse. Du kan kort sagt træne derhjemme i metaverset – og du behøver ikke gøre det alene, for du kan invitere andre ind i dit træningsmetavers og svede virtuelt sammen.

OSSO VR

Mange af os kommer nok til at skulle bruge noget hjælp fra en læge eller en kirurg på et tidspunkt. Måske på grund af en sportsskade under hjemmetræningen.

I det tilfælde vil vi have, at det ikke kun er skalpellen, der er skarp. For at styrke træningen af kirurger, har californiske OSSO VR skabt et virtuelt træningsforløb, hvor de kan træne med samme realisme, som piloter i flysimulatorer.

Et randomiseret studie på UCLA påviste, at testgruppen med VR-træning scorede 130% bedre end testgruppen, som anvendte traditionelle træningsmetoder. Imponerende skarphed, må man sige.

Her og nu-teknologi med stor værdi

Som jeg skrev i sidste klumme: Selv hvis metaverset fremstilles som fremtidsteknologi, så har XR-teknologi allerede gjort det til danskernes hverdag – gennem virksomheders anvendelse af den.

Herhjemme ser vi således eksempler på metaversets tilstedeværelse i alt fra onboarding af medarbejdere til optimering bagagebåndet i lufthavnen.

Andre steder ser vi det træde ind i vores hverdag med stadig større positiv indflydelse i alt fra specialundervisning af personer med autisme, til træning af kirurger og til udendørsmode.

Det er derfor tydeligt, at metaverset kort sagt ikke kun en fremtidsteknologi. Det er her og nu-teknologi med stor værdi. Og jeg håber, at vi vil gå til metaverset med denne tilgang fremadrettet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.