Godmorgen kære læser.
Jeg håber du har nydt (eller stadig nyder) din sommerferie.
Månedens første nyhedsoverblik bliver i dag bragt til dig af Kristoffer Ingemand.
Kryptoplatform søger om konkursbeskyttelse
Sydøstasiatiske kryptovalutabørs Zipmex har anmodet om konkursbeskyttelse i Singapore.
Skriver Reuters.
Zipmex' advokater indsendte ansøgningerne 22. juli for at forbyde retssager mod Zipmex i op til seks måneder.
Den seneste tid har ikke været god for kryptoplatforme i USA. Voyager Digital og Celsius Network har begge erklæret sig konkurs, mens Coinbase har fyret 18 procent af sine ansatte, mens en tidligere ansat er anholdt for insiderhandel, og selskabet undersøges af amerikanske SEC.
Twitter hæver prisen på særligt abonnement med næsten 70 procent
Det sociale medie Twitter hæver priserne for sit abonnement Twitter Blue.
Abonnementsordningen, som er aktiv i USA, Canada, Australien og New Zealand stiger fra 2,99 dollar om måneden til 4,99 dollar om måneden, hvilket er en stigning på 67 procent.
Det oplyser Twitter i en meddelelse.
Eksisterende kunder beholder den nuværende pris indtil oktober, mens nye kunder må betale den højere pris fra julis afslutning, skriver Techcrunch.
Twitter Blue er et månedligt abonnement, der giver betalende kunder på Twitter eksklusiv adgang til premium-funktioner.
Microsoft holder første fysiske konference siden pandemien
Microsoft Ignite bliver tech-gigantens første fysiske begivenhed siden pandemien.
Det skriver Onmsft.
I år har blandt andet Build og Inspire været onlineevents.
Ignite løber ad stablen fra 12.-14. oktober i år, og konferencen afholdes i Microsofts egen hjemby Seattle, i Seattle Convention Center.
Rusland giver bøder til Whatsapp, Tinder, Spotify og Snapchat
Rusland har den seneste tid givet flere bøder til især Google og generelt har landet haft konflikter med tech-giganter siden krigen i Ukraine startede.
Nu udsteder landets domstole en stribe af mindre bøder mod Whatsapp, Snap, Match Group (ejeren af Tinder), Hotels.com, Spotify.
Det skriver Reuters.
Det sker efter konflikter vedrørende russiske brugeres data.
Det er dog bøder i den mindre klasse. Whatsapp får den største bøde på lidt over to millioner kroner, og de resterende bøder er mindre, end det.
Digitale platforme i juridisk hårknude om salæret
En række digitale platforme får kritik af Forbrugerombudsmanden, da de kalder sig inkassovirksomhed, men forbrugerombudsmanden mener, at de hører under juridisk rådgivning. Der er tale om Flyforsinkelse.dk, Flyhjælp, Rejseforsinkelse.dk og Flighthelp, skriver mediet Finans.
Problemet består i, at virksomhederne tager en del af kompensationen, som kunderne får fra flyselskaber, og Forbrugerombudsmanden mener, at det overtræder loven at opkræve salærer, som afhænger af kompensationens størrelse, da dette er i strid med lov om juridisk rådgivning.
”Derfor er det vigtigt at få afklaret, om disse virksomheder er juridiske rådgivere eller ej,” udtaler Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen ifølge Finans.
Flyhjælp og Rejseforsinkelse.dk har ikke ønsket at kommentere Finans’ artikel, men de understreger, at de betragter sig som at lave inkasso og ikke rådgivning.