Musikindustrien er ivrig efter at demonstrere, at den ikke er imod peer-to-peer (P2P) netværk, men blot modstander af distributionen af piratkopieret materiale.
Tre af verdens fire største musikselskaber lægger nu deres musikkataloger til rådighed for en ny P2P-tjeneste, Peer Impact, der lanceres i USA begyndelsen af næste år.
De tre er Universal, Warner og Sony, mens EMI fortsat forhandler om en tilknytning.
Lukket netværk
Selskaberne har været ivrige efter at finde metoder at distribuere deres musik gennem P2P-netværk, men har ikke ønsket at benytte eksisterende tjenester som Kazaa og Grokster, der er fyldt med piratkopieret materiale.
Hvis deres musik var til rådighed via disse tjenester kunne det tolkes som en blåstempling af de samme tjenester, som musikselskaberne anklager for at have kostet dem milliarder af kroner.
Peer Impact bliver et lukket netværk, som giver brugerne mulighed for at dele musiknumre, som allerede er købt via netværket. Man kan ikke selv introducere materiale i Peer Impact.
Når man har downloadet filen bliver der sendt en regning på 5,55 kroner per sang. Det svarer til 99 cent og er nøjagtig samme pris, som det koster at købe en sang hos Apples Itunes.
Fra udbydernes side er brugen af P2P-teknologien en stor besparelse, da distrubutionen udnytter brugernes egen båndbredde.
Sikkerhed vigtig
Spørgsmålet er, så om man kan skabe et sikkert og lovligt fildelingsunivers, som samtidig kompenserer rettighedshaverne.
Faren er, at man i P2P-netværk aldrig rigtig ved hvad man henter ned før end man åbner filen på sin egen computer.
Og skuffelsen vil nok være til at føle, hvis man tror man har hentet den sidste nye sang med Eminem, og så finder ud af at man i virkeligheden har hentet temaet til Bamses billedbog eller at musikken man lige har købt har en virus eller en trojansk hest i tilgift.
Kan den risiko ikke fjernes, kan man ligeså godt bruge de traditionelle online-musikbutikker, lyder ræsonnementet.
Peer Impact vil indledningsvis have et musikkatalog med en halv million sange, når tjenesten lanceres i første kvartal af 2005. Det ventes at kunne øges til en million sange, når de mindre musikselskaber tilslutter sig.