Et tal skulle visse sig at være meget afgørende i streaming-tjenestens Netflix netop afleverede kvartalsregnskab: Antallet af abonnenter.
Det tal skulle indikere i hvilket omfang, vækstkurven var knækket for den toneangivende tjeneste, som efter flere års fremgang meldte at antallet af abonnenter skulle dykke drastisk.
I april lød det fra selskabet, at man så ind i en decideret medlemsflugt, med forventningen om at man ville tælle to millioner flere abonnenter. Indtjeningen forventes samtidig at lide af den styrkede dollarkurs. Alt dette bidrog til at martre aktiekursen, som mistede 67 procent siden toppen i efteråret 2021.
Det senest leverede regnskab tog dog brodden af de værste kriseudsigter, ved at Netflix kunne melde om 970.000 færre abonnenter i stedet for de frygtede to millioner.
Samtidig spår selskabet at bruger igen vil strømme til i de kommende måneder, med forventning om en million nye abonnenter en gang i september. Samtidig giver Wall Street analytikere et mere positivt skøn på 1,84 millioner nye abonnenter over det indeværende kvartal, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Samtidig arbejder selskabet på at få en ny reklamefinansieret model søsat en gang i 2023, hvilket yderligere styrker selskabets optimistiske udsyn.
”Vi tror på en særdeles optimistisk fremtid for streaming,” noterer administrerende direktør Reed Hastings ved et investormøde.
De positive meldinger fik selskabets aktiekurs til at stige med otte procent.