Folkemødet på Bornholm er så småt i sving, og Netcompanys topchef, André Rogaczewski, deltager ivrigt i debatten både der og alle mulige andre steder.
Han mener, at erhvervsledere helt generelt har en forpligtelse til at bidrage til debatten, hvis man har indsigt og viden på et område, som er vigtigt for samfundet. Det siger han til Børsen.
Selv er han ikke bleg for også at deltage i debatter, der rækker ud over det rent faglige.
I forbindelse med afstemningen om afskaffelse af forsvarsforbeholdet anbefalede han et ja og var vært for og deltager i en debat mellem fem partiledere.
Og på folkemødet er Netcompany 17. juni vært ved en debat på fællesscenen med titlen ‘Hvilket Europa efter Putins krig?’, hvor André Rogaczewski også deltager.
“Jeg synes, at de seneste tre til fem år med stor tydelighed har vist, at erhvervslivet får en mere fremtrædende position. Erhvervslivets stemme er blevet mere tydelig, mere synlig – og mere menneskelig. Hvor man tidligere talte rigtig meget om kvartalsrapporter, leverancer, forsyninger og energi – ting der handler meget om at holde driften kørende – taler vi mere om værdier i dag,” siger André Rogaczewski.
Men han er også helt bevidst om, at det er vigtigt at finde sin personlige balance mellem synlighed og legitimitet.
Og så skal man være klar til at stå på mål for sine synspunkter og valg, selv om kritikken kan være skarp.
Selv oplevede han at blive fremstillet i flere udenlandske medier og på direkte tv som ‘den onde dansker’, der gjorde det muligt at skille en befolkning i vaccinerede og ikke-vaccinerede, da Netcompany havde udviklet coronapasset.
Det er en oplevelse, han aldrig glemmer, fortæller han.