12. maj opstod der et stort offentligt it-nedbrud i Danmark.
Flere offentlige myndigheder blev afskåret fra Statens It’s services, hvilket førte til at en lang række hjemmesider samt mailprogrammer ikke virkede.
Da fejlen fandt sted, var der stor usikkerhed om, hvad der havde forårsaget nedbruddet, men 16. maj meddelte Statens It’s presseafdeling, at der ikke var tale om et hackerangreb, og nu er forklaringen altså fundet.
Nedbruddet skyldes problemer mellem to datacentre, oplyser Statens It nu i en meddelelse efter at have undersøgt forløbet.
”Datakommunikationen mellem to datacentre var tilsyneladende blevet afbrudt på grund af en pludseligt opstået stor mængde intern datatrafik. Trafikken medførte en nedlukning af centrale netværkskomponenter, der afbrød datakommunikationenmellem datacentrene og dermed afskar brugerne fra netværket,” skriver Statens It i meddelelsen.
Statens It fortsætter med at forklarer, at det tyder på, at fejlen er sket i tre trin, som tilsammen har ført til nedbruddet.
”En fejlkonfiguration af et netværkskort på en server under etablering, fejlkonfigurerede netværksporte og et nedlukningsscript, der blev aktiveret ved en fejl,” skriver myndigheden.
Den fejlende server blev isoleret, de ramte netværksporte blev korrigeret. Scriptet, der medførte den automatiserede nedlukning af netværksforbindelser, er blevet gennemgået og tilrettet.
Derfor bør det nu være sikret, at en fejlkonfiguration i en server ikke kan, fører til et lignende nedbrud.
En rædsom dag
Michael Ørnø, der er direktør for Statens It, nævner i en opdatering på LinkedIn, at 12. maj var en forfærdelig dag.
”Torsdag 12. maj kommer nemt ind, på en top tre af mine - heldigvis få - rædsomme dage i Statens It,” skriver han.
Han skriver desuden, at hændelsen skal bruges som case til forebyggelse af lignende uheld.
”Der er altid noget at lære, og det har vores kunder og brugere krav på, vi gør,” afslutter han.