Mobilteknologien Tetra er egentlig beregnet til myndighedernes nød- og beredskab, men tages nu i brug af omkring 250 taxaer i hyrevognsfirmaet Taxa Fyn.
Bag projektet står it-firmaet Frogne, der med base i Ishøj satser på totalløsninger til taxa-branchen og efter eget udsagn har omkring 35 procent af markedet i både Danmark og Sverige.
Ordren betyder, at Frogne opstiller seks Tetra-basestationer, som sørger for at håndtere al kommunikation mellem centralen og de mange taxaer.
Tetra-teknologien er oprindeligt udviklet til politi og brandvæsen, men Frogne har valgt mobilteknologien, fordi den gør det muligt at prioritere datatrafikken.
Garanti for data
Dermed bliver det muligt at garantere, at informationerne altid kommer igennem. Noget, som ikke er muligt, hvis man lejer sig ind på de store teleselskabers netværk og bruger teknologien GPRS til datatrafik.
Samtidig giver Tetra plads til langt flere data end de analoge løsninger, der bruges i dag.
- Tetra giver nogle ret eventyrlige muligheder inden for styring af trafik og prioritering. Vi har implementeret prioritering i vores analoge systemer, og det kan vi nu også gøre med Tetra uden at være afhængig af teleselskaber som TDC eller Sonofon, siger administrerende direktør Kaare Frogne.
Både det Motorola-ejede selskab Tetranet og Tetrastar i Sønderborg har fået tildelt landsdækkende licenser til at opbygge et Tetra-netværk i Danmark, men Frogne har valgt at gå udenom de to selskaber og i stedet opbygge sit eget netværk.
De seks basestationer, som Frogne opstiller, skal dække Fyn, Kolding og Fredericia, hvor Taxa Fyn har hyrevogne kørende.
- Vi er Tetrastar-partner, men de er for dyre. En taxa-virksomhed afskriver over ti år, og så er det for dyrt at leje sig ind på et netværk, siger Kaare Frogne.
Generationsskifte
Den 29-årige direktør overtog ledelsen af selskabet for tre år siden som led i et generationsskifte efter sin far Finn Frogne, der stiftede det for mere end 30 år siden.
Langt den største del af forretningen kommer fra hyrevognsbranchen, hvor Frogne satser at få sine systemer til afregning, kreditkortbetalinger og regnskabsstyring bredt ud i hele Europa. I Danmark er ti større taxa-selskaber blandt kunderne.
Med ordren til Taxa Fyn er det første gang, at Frogne benytter Tetra-teknologien, og den unge direktør regner heller ikke med, at projektet andet end lige løber rundt.
- Det er et udviklingsprojekt. Vi gør det kun for at få en kongekrone og vise, hvad vi kan lave, siger Kaare Frogne.
Egenudviklet navigation
Han har dog råd til at investere i ny teknologi, for koncernen med 56 ansatte i Danmark fik alene sidste år et overskud på seks millioner kroner efter skat.
Kaare Frogne regner med, at resultatet i år bliver lidt svagere, fordi der har været flere udviklingsprojekter.
Heriblandt har firmaets 25 udviklere netop introduceret et farvedisplay med indbygget navigation til taxaer, hvor hele navigations-applikationen er egenudviklet for at skabe bedre integration.
På længere sigt håber Kaare Frogne, at Tetra-teknologien kan være med til at skabe nye forretningsområder for det danske selskab. Frogne er derfor en af de danske udstillere på årets verdensudstilling for Tetra, som finder sted i Wien i denne uge.
Satser på offentligt marked
Håbet er, at der bliver grobund for at sælge selskabets produkter til såkaldt flådestyring til eksempelvis hjemmeplejen i takt med, at flere og flere lande opbygger nationale Tetra-netværk.
- Vi mener også, vi kan levere produkter til andre end lige netop taxa-selskaber. Landene bygger et nationalt netværk og så vil de ofte gerne have så mange af sine tjenester over på det som muligt, siger Kaare Frogne.
Hans forhåbninger falder i tråd med prognoser fra Motorola, der forventer, at Tetra-teknologien vil brede sig specielt til transport-segmentet, selvom mobilteknologien egentligt er udviklet til kommunikation i myndighedernes nød- og beredskab.