Et cyberangreb kastede Susanne Schustin ud i en totalt nulstilling af it-organisationen hos Blue Water Shipping.
Heldigvis endte angrebet med at blive en positiv fortælling for den danske logistik-gigant, hvor Susanne Schustin som CIO måtte gentænke store dele af måden, Blue Water Shipping driver it på.
Det betyder blandt andet, at man i dag arbejder 100 procent agilt i hele it-organisationen helt ud til support-funktionerne.
Men modsat mange andre agile transformationer kom beslutningen ikke efter lange akademiske snakke om ledelsesstruktur.
"Da vi skulle genrejse it-organisationen efter cyberangrebet, stod vi med 300-400 opgaver fra forretningen. Det er ret voldsomt. Men hvis du forestiller dig at du lægger alt it ned og så skal genoprette det hele igen, så får du en liste med 400 opgaver fra forretningen, som de skal have adgang til," fortæller Susanne Schustin.
Blue Water Shipping kastede sig derfor ud i den nye arbejdsform uden et stort analysearbejde forud for beslutningen.
"Derfor har vi heller aldrig haft de der meget langhårede diskussioner om arbejdsmetoden. Det har været ekstremt pragmatisk, hvor vi rakte ud efter en hammer fordi, der var et søm som skulle slås i."
Hackerangrebet betød, at Blue Water Shipping blev tvunget til at lukke ned for samtlige it-systemer i hele virksomheden. Her havde Susanne Schustin efterfølgende opgaven med at rydde op og igen sikre adgangen til de vitale systemer.
"Min fremmeste opgave i den periode var selvfølgelig, at sørge for at forretningen var i stand til at køre effektivt, så hurtigt som overhovedet muligt."
Angrebet endte dog med ikke at være en succes for hackerne. Blue Water Shipping fik lukket ned for sine systemer i tide, og selvom tusindvis af kunder og medarbejdere blev påvirket af angrebet, slap selskabet uden læk af store mængder data.
Skabte store ændringer
I dag er cyberangrebet fortid hos Blue Water Shipping, men til genægld betyder den agile arbejdsform, at den danske logikstikvirksomhed kan levere nogle langt mere skræddersyede digitale løsninger.
Selskabet leverer nemlig ikke alene standardløsninger til kunderne, men ser i høj grad på, hvordan man kan bygge nye digitale produkter, der kan sælges til logistikvirksomhedens kunder.
"Vi arbejder i høj grad med co-creation, hvor vi skaber flere løsninger sammen med kunderne. De er dybt involveret i at designe, hvordan de her løsninger skal se ud. Det foregår i tæt kontakt med kunderne fordi, meget få af den her type opgaver kan man hive noget ned fra hylden," siger Susanne Schustin og tilføjer:
"Det understøtter jeg som CIO ved, at der er et fundament at stå på, som gør det muligt."
Blue Water Shipping er nemlig ifølge CIO'en hverken de største eller de billigste til at levere logistikløsninger i markedet. Derfor skal selskabet fokusere på noget andet, i et marked, hvor alle kan transportere varene fra A til B.
"Vi leverer først og fremmest alt det, som er svært. Vores plads i markedet handler ikke om at være størst eller billigst, det er at hjælpe alt det der er meget komplicerede, som kan være svært når man driver en forretning med høj volumen," siger selskabets CIO.
De specialiserede løsninger bliver dog hurtigt en stor udgift, hvis Blue Water Shipping ikke er i stand til at gøre processerne smidige for sig selv.
"De fleste kan servicere hvad som helst, men det risikerer at trække meget hårdt på ens egen organisation. Derfor er opgaven at give kunderne det, der giver mening for dem, men vi skal gøre det på en måde som ikke gør det svært for os selv," forklarer Susanne Schustin.
Derudover har Susanne Schustin i løbet af de seneste to år, som CIO hos Blue Water Shipping også stået i spidsen for en cloud-omstilling, hvor transportkæmpen har flyttet alle sine systemer i skyen.
Susanne Schustin er en af de fem nominerede til titlen som Årets CIO 2022. Du kan lære alle kandidaterne bedre at kende i computerworlds to interviews med de fem nominerede til titlen: