Der blev i første kvartal af 2022 sendt 80,1 million desktops og notebooks rundt til forbrugere på verdensplan. Det svarer til et fald på 3 procent sammenlignet med forrige år ifølge data fra analyse-bureauet Canalys.
Trods faldet, som er det første fald i salg af stationære og bærbare siden 2020, så er omsætningen på computer-salget i første kvartal nået 70 milliarder dollar, svarende til over 470 millarder danske kroner.
Dette skyldes prisstinginger på enhederne, som blandt andet er presset i vejret af chip-mangel og et stigende behov for computere med kraft nok til større og mere krævende opgaveløsning.
Skiller man tallene ad, så faldt forsendelser af bærbare med 6 procent mens stationær-salget voksede med 13 procent.
Det blev Lenovo, der placerer sig i den absolutte top af pc-markedet i årets første kvartal med forsendelser på 18,2 millioner enheder. Dette svarer dog til et fald på 10 procent fra sidste år.
HP kommer på andenpladsen med 15,8 millioner solgte enheder - et fald på næsten 18 procent. Og tredjepladsen ramte Dell med 13,7 millioner solgte enheder - en stigning på 6,2 procent.
"Sælgere og deres aktionærer har grund til at juble, efterhånden som pc-industriens omsætningsvækstrække fortsatte," sagde Canalyss hovedanalytiker Rushabh Doshi.
"Selv hvis kunder er tvunget til at udskyde indkøb på grund af stigende priser på kort sigt, er en stor bølge af enhedsopdatering uundgåelig, især i betragtning af, at mere end 50 procent af de aktive enheder er mere end fire år gamle," lyder det.
En anden forudsigelse fra analuytikeren lyder:
"I mellemtiden vil den kommercielle efterspørgsel forblive stærk i år, selvom forbruger- og uddannelsesindkøb vakler. Genoptagelsen af arbejdspladsaktivitet på tæt på præ-pandemisk niveau kombineret med hybrid- og fjernarbejdere, der har brug for højere specificerede pc'er for at maksimere produktiviteten, betyder, at virksomhedens it-udgifter vil forblive høje i 2022."