Ifølge Apple-specialist ved finansmediet Bloomberg, Mark Gurman, barsler Apple med en ny måde at få iPhones ud til forbrugerne.
Når iPhone 14 udkommer en gang til efteråret, bliver det samtidig med, at selskabet vil introducere iPhonen-som-en-service – et månedligt abonnement.
Og fordelene for Apple bliver til at tage og føle på, mener Apple-kenderen, som forudser, at Apple vil få iPhone-brugere til at opgradere langt oftere end hidtil.
Hvor den gennemsnittelige iPhone-brugere anskaffer sig en ny iPhone omkring hvert tredje år, forventes kadencen at ryge i vejret, når Apple årligt vil tilbyde en ny iPhone med abonnementsordningen.
Her estimerer Bloomberg-analytikeren, at med abonnementspriser på 35, 45 og 50 dollar for telefoner der svarer til de nuværende iPhone 13, iPhone 13 Pro og iPhone 13 Pro Max, vil udløse en gevinst på henholdsvis 58 procent, 62 procent og 64 procent for Apple.
Gevinsten er ud fra antagelsen om en tre årig periode for de billigste varianter af de respektive modeller, iPhone 13 til 799 dollar, iPhone 13 Pro til 999 dollar og iPhone 13 Pro Max til 1.099 dollar.
Han pointerer samtidig, at hensigten for Apple kan være en anden en blot at få presset flere penge ud af de kommende iPhone-brugere.
Apple har længe nydt godt af at undgå afhængighed til tredjeparter, for i stedet at bruge og udvikle egne platforme og teknologier.
Her kan der derfor skæres en mellemmand for Apple, som kan mindske sin afhængighed af salgskanaler som teleoperatører og elektronikforhandlere.