Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Skal du synge med på metaverset? Jeg tror, vi alle kommer med i koret

Klumme: Det trender. Masser af hype. Vi er alle ved at lære ordet ”metaverse” at kende. Det er bare ikke første gang, at en virtuel 3D-verden er talk-of-the-town. To aktuelle oplevelser hos kunder får mig til at tro på, at vi ikke skal ignorere det som ren fremtidsmusik.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Selve ordet ”metaverse” har mange år på bagen og stammer fra en science-fiction-novelle. Nu er nogen ved at svinge sig op til at kalde det for internettets afløser. Altså et teknologiskift mindst på niveau med cloud, sociale medier og mobilt internet.

Forestil dig et fælles tre-dimensionelt digitalt univers, hvor vi er i kontakt med ting, miljøer og hinanden. Vi gør det gennem digitale repræsentationer af os selv eller avatarer.

Personalemøde på Wembley

Hvad vil det gøre ved jeres kommende virtuelle personalemøde, at det foregår i 3D på en spektakulær historisk lokation? Måske på Wembley Arena?

Eller hvad med en virtuel spadseretur gennem udstillingen i Gucci’s brand store, hvor du finder det bedste fit og får det leveret til døren?

Eller hvad med at simulere den optimale proces i en produktionslinje, justere på for variationer og fjerne flaskehalse. Uden at købe dyrt maskineri og bygge faktiske prototyper i det virkelige liv?

Også relevant i Danmark

Ingen tvivl om, at der er perspektiver i metaverse. Men hvis vi lige skal holde os nede på den danske muldjord et øjeblik, er der så forretning i det?

Ja, det mener jeg faktisk, at der er. To aktuelle kundesager fik mig til at indse potentialet. Vi skal have metaverse med i tankerne, når vi udvikler og innoverer.

En virksomhed er ved at opbygge et nyt, ultramoderne produktionsanlæg med meget høje krav til rengøring og hygiejne.

Normalt tager det op til ti måneder at uddanne medarbejdere til den optimale adfærd i anlægget. Gennem en læringsplatform, som også rummer virtuel træning med brug af augmented reality og virtual reality, kan tiden fra færdiggørelse til ibrugtagning potentielt skæres ned til få måneder.

I en anden stor virksomhed diskuterede vi digital strategi på den lange bane før Corona.

Da vi foreslog VR og AR som teknologier til overvejelse, var virksomheden komplet afvisende, fordi den vurderede, at fysisk og menneskelig kundekontakt var alfa og omega.

Efterfølgende høstede man en Covid-relaterede erfaring.

Deltagertallet i møder og netværk steg markant, da møderne blev digitale. Beslutningstagerne i målgruppen kunne mere fleksibelt vælge at være med og samtidig undgå transporttid.

Der skal ikke så meget til før vi ændrer syn på potentialet i teknologi.

Garanti for udvikling

Min holdning er, at vi ikke bare kan affærdige metaverse som en fantasifuld ide fra Meta (tidligere Facebook) og Zuckerberg.

Vi skal tage den med ind i de rum, hvor vi diskuterer digital innovation. Især fordi det nuværende fokus fra Big Tech og andre investorer giver garanti for hurtig teknologisk udvikling.

Inden for de seneste tre år er 13 substantielle firmaer (ifølge Economist og PitchBook) inden for VR og AR blevet opkøbt. Meta købte de otte, mens Apple købte fire. Big Tech satser kraftigt og med god grund.

Når en popstjerne som Ariana Grande holder en virtuel koncert for spillerne af computerspillet Fortnite, så kan det skrives direkte ind i metaverse-trenden. Når mine egne døtre bruger timer på deres avatarer i spillet Minecraft, eller når spillere styrer rundt med Ronaldo i Fifa eller arbejder sammen i Pokemon, Counterstrike eller Roblox.

Det er klart, at ingen danske virksomheder ligger til at være toneangivende på de her teknologier.

Alene Meta brugte i 2021 over 20 procent af omsætningen på forskning og udvikling med et beløb i omegnen af 150 milliarder kroner. Alene at være en fast-follower er urealistisk.

Bag facaden

Måske kan det være hjælpsomt at se lidt bag om det mest spektakulære ved metaverse.

Reelt er der mange forskellige teknologier involveret, for at det skal virke. VR/AR, blockchain, IoT, hjerne-computer-interfaces, og dertil kommer for eksempel 5G (eller 6G) og hardware (konsoller, headset m.v.).

Jeg har nævnt eksempler på VR/AR, men måske er nogle af de andre del-elementer langt mere relevante.

Vi skal holde fast i mulighederne og anvende de dele, som giver mening allerede nu. Vi skal eksperimentere med de andre dele.

For det er altså meget sandsynligt, at varianter og elementer af den her trend kan vise sig endog meget værdifuld i forhold til at innovere eksisterende forretning.

Derfor skal den med ind på radaren nu. Husk den, når I tænder det lange lys og brainstormer i det digitale strategirum.

Ligesom vi med ét slag alle sammen blev gode til videomøder, kommer vi alle til at nynne med på metaverset.

Bare vent og se.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.