Har du sendt en klage til Datatilsynet? Så kan du risikere at vente længe.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for en klage i tilsynet er nemlig oppe på 105 dage.
Det fremgår af Datatilsynets seneste årsrapport for 2021.
Et af elementerne i rapporten er en oversigt over, hvor lang tid myndigheden er om at behandle forskellige sagstyper.
Computerworld har i en tidligere artikel beskrevet udviklingen i antallet af sagstyper, men der sker også udvikling i sagsbehandlingstiden.
Blandt andet at den gennemsnitlige behandlingstid på en klagesag nu er oppe på 105 dage. Det er ganske vist kun en lille stigning fra de 101 dage behandlingstiden var på i 2020.
Behandlingstiden for tilladelser er til gengæld faldet fra 115 dage i 2020 til 107 dage i 2021.
Det største fald sker i sager om udtalelser over lovforslag – som dækker over, at Datatilsynet skal høres i forbindelse med lovgivning, som har at gøre med persondata.
Her er den gennemsnitlige behandlingstid på 14 dage, mens den i 2020 var på 19 dage, hvilket vækker begejstring hos Datatilsynet.
"Der ses en positiv udvikling for sager vedrørende 'udtalelser over lovforslag med videre', da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet fra 19 dage i 2020 til 14 dage i 2021, hvilket er et stort fald på hele 26 procent," skriver tilsynet i rapporten.
Endeligt er sagstypen 'forespørgsler' også opgjort, og disse tager i gennemsnit 38 dage at behandle. I 2020 var det 42 dage.
Udvikling i sager
Der er også sket en udvikling i antallet af disse sager. Antallet af klagesager er steget med 11 procent og lander på 2237, mens antallet af tilladelsessager er på 277, hvilket er en stigning i forhold til 2020, men væsentligt lavere end for få år siden.
Antallet af forespørgsler er faldet fire procent og ender på 2628, og endeligt er antallet af sager vedrørende udtalelser til lovforslag steget med 20 procent og landet på 730.
Årsrapporten kan findes her.