Velkommen til denne uges sidste morgen-briefing fra Computerworld, der ligesom resten af ugen også i dag er sammensat af Alexander Haslund.
Og så rigtig god weekend, når du nu kommer så langt.
Falck søsætter ny udviklingsenhed
Ny udviklingsenhed hos Falck skal gennem nytænkning, droner, kunstig intelligens og en grønnere omstilling styrke redningsarbejdet og sundhedsløsningerne.
Det skriver Falck i en meddelelse
"Vores droneprojekt, nye digitale sundhedsydelser og håndtering af antigentest har vist, at vi kan gentænke løsningerne på kendte problemer og udvikle helt nye løsninger. Det er med udgangspunkt i disse erfaringer, at vi nu øger vores fokus yderligere på innovation og skaber en selvstændig enhed, Vertical," lyder det fra Falck's direktør Jakob Riis.
"Vertical skal udvikle vores eksisterende services, og udvide vores ekspertiseområde igennem udviklingen af nye sundhedsløsninger og tjenester i samarbejde med offentlige organisationer og eksisterende kunder."
I samarbejde med tech-partnere og offentlige organisationer skal udviklingsenheden blandt andet udvikle og teste kunstig intelligens i ambulancer, grøn omstilling af ambulancer, og finde bæredygtige modeller for, hvordan droner kan anvendes både på det præhospitale område og i redningsaktioner.
Finanstilsynet advarer mod krypto-valuta
Man skal være skeptisk overfor investering i kryptovaluta, da markedet tiltrækker svindlere, da der ingen særlig beskyttelse er og fordi man risikerer at få stjålet hele sin investering.
Sådan lyder det fra Finanstilsynet i en ny advarsel mod at investere sine penge i krypto--valuta.
"Det er desværre et budskab, som vi ikke kan gentage ofte nok - hvis du investerer i kryptovaluta, skal du være forberedt på at kunne tabe alle dine penge, og du skal være mere end almindelig vaks for at undgå at købe katten i sækken," lyder det fra kontorchef Ulla Brøns Petersen via Finanstilsynets hjemmeside.
"Kryptovaluta er meget volatile investeringer, der kan både stige og falde meget på kort tid. Derudover er det uregulerede marked et Eldorado for svindlere. I Finanstilsynet plejer vi at sige, at forbrugeren skal kunne have en berettiget tillid til de finansielle produkter. Det er desværre ikke altid tilfældet på kryptomarkedet."
Advarslen kommer efter, at de europæiske tilsynsmyndigheder netop har udsendt en advarsel til de forbrugere, der investerer i kryptovaluta.
EU-parlamentet har netop stemt for et udkast til de nye regler, som skal beskytte forbrugerne bedre. Derefter skal der opnås enighed mellem alle EU-landene.
Finanstilsynet forventer, at reglerne træder i kraft fra 2024.
Mange danskere ønsker produkter fremstillet af genanvendte materialer
6 ud af 10 danskere ønsker, produkter bestående af genanvendte materialer, og i de seneste år har 32 procent af de danske forbrugere direkte fravalgt produkter, som ikke levede op til bæredygtighedsidealer.
7 ud af 10 danskere ønsker samtidig tydelig mærkning af produkter med genanvendte materialer.
Det viser ny undersøgelse, skriver Stena Recycling Danmark i en meddelelse til Computerworld.
Mange må dog spejde efter de mere bæredygtige varer. Ifølge Europakommissionen bruger den europæiske industri kun 12 procent genanvendte materialer i produktionen.
"Et flertal af de danske forbrugere er klar til at betale det samme eller mere for et produkt, der er fremstillet af genanvendte materialer. Kun 7 % siger, at de vil betale mindre. Det vidner om at flere virksomheder bør tænke i genanvendte materialer – forbrugerne er klar til omstillingen," lyder det fra marketing- og kommunikationschef, Jimmi Olsen fra Stena Recycling Danmark.
SimCorps bestyrelse dropper virtuelle møder
I går var der bestyrelsesmøde i SimCorp, hvor man ville have stemt om, hvorvidt møder fremover kunne afvikles virtuelt.
Men allerede inden bestyrelsesmødet gik i gang blev forslaget trukket tilbage på grund af manglende opbakning.
60 procent var ellers for en ændring af de nye retningslinjer, men for at kunne gå igennem, skulle to tredjedele have stemt for. Da der manglede opbakning, blev forslaget altså trukket tilbage, lyder det i en meddelelse fra Simcorp.
Facebook indgår samarbejde om 3D-annoncering
Mens SimCop drosler ned for de virtuelle elementer, er der fuld fart på hos Meta og Facebook.
Her er der netop indgået et nyt samarbejde, der skal gøre det lettere for brands at køre tredimensionelle annoncer på Facebook og Instagram.
Det skriver Reuters.
Facebook har indgået et partnerskab med e-handelsteknologifirmaet VNTANA, der skal give brands mulighed for at uploade 3D-modeller af produktannoncer.
Ifølge VNTANA er det et springbræt ind i annonceringen i det såkaldte metaverse, som Meta jo er gået med fuld styrke ind i, men som ifølge selskabet vil kunne tage op mod et årti at realisere.