De fem store amerikanske tech-selskaber Apple, Amazon, Microsoft, Meta og Google har alle skruet gevaldigt op for de penge, som de årligt spenderer på lobby-arbejde i Bruxelles.
De fem tech-giganter tjener milliarder af kroner i Europa, hvor de og deres forretningsmetoder til gengæld i årevis har været genstand for bevågenhed hos EU’s konkurrence-myndigheder og lovgivende forsamlinger.
Det har gjort det vigtigt for dem at være tilstede i EU-magtens centrum i Bruxelles med henblik på at påvirke, skubbe og massere de politiske beslutninger, så de falder ud på den for dem bedst mulige måde.
Ifølge tal fra EU Transparency Register - som du finder her - er Apple det af de fem store selskaber, der har skruet mest op for lobby-arbejdet i det seneste år.
Fra oktober 2020 til september 2021 brugte Apple omkring syv millioner euro på lobby-arbejde i EU. Det svarer til en fordobling i forhold til et år tidligere. Apple har blandt andet fordoblet sin medarbejderstab i EU, som i dag består af 7,2 fuldtidsstillinger.
Ifølge Politico brugte Apple til sammenligning under en million euro på EU-lobbyarbejde i 2014.
Politico skriver, at også Amazon, Microsoft, Meta og Google har skruet op for de beløb, som de bruger på lobby-arbejde i EU. Dog har ingen af dem øget beløbene så meget som Apple.
Google og Meta bruger ifølge Politico omkring 6,5 millioner euro om året på lobby-arbejdet, mens Microsoft bruger omkring seks millioner euro og Amazon omkring 3,5 millioner euro.