I dag 21. marts gik Netcompanys nye Digital Post-løsning i luften, men opstarten har ikke været helt problemfri.
I hvert fald ikke for Netcompanys nye visningsklient, mit.dk.
Løsningen, der gik i luften i morges, har været ramt af et nedbrud hele dagen. Det betyder, at danskerne ikke har kunne logge på og tjekke digital post fra det offentlige eller private.
På hjemmesiden oplyser selskabet, "mit.dk oplever i øjeblikket driftsforstyrelser med at logge ind."
Her henvises samtidig til, at den digitale post kan tilgås på borger.dk samt virk.dk.
Mit.dk er en konkurrent til e-Boks, der som visningsklient fortsætter med at levere digital post fra det offentlige og private til danskerne, der fortsat har valgt at benytte sig af løsningen.
Startvanskeligheder for den nye løsning
I dag klokken 9.00 blev den nye digitale post-løsning lanceret.
Netcompany har udarbejdet den centrale infrastruktur, som e-Boks har stået for i de seneste mange år.
Men denne løsning oplevede også startvanskeligheder.
Klokken 08.57 lød det på driftssiden, at der var tekniske problemer med den nye Digital Post-løsning.
"Der opleves i øjeblikket ustabilitet på Digital Post, for eksempel ved login. Vi arbejder på at løse problemet."
Kort efter klokken 09.17 lød det i en opdatering, at problemet var blevet løst.
Digital Post blev lanceret efter en overgangsperiode på 64 timer, der varede hen over weekenden, hvor Digitaliseringsstyrelsen og landets myndigheder har arbejdet på at få det sidste på plads.
Løsningen skulle være gået i luften tilbage i november, men her valgte man at trække i nødbremsen i sidste øjeblik.
Kamp om kunderne
e-Boks har i årenes løb indgået en lang række aftaler med private aktører, der eksempelvis kan kommunikere med deres medarbejdere gennem selskabets løsning.
Netcompany har ligeledes indledt en offensiv for at få private virksomheder til at tilslutte sig mit.dk. På mit.dk oplyser Netcompany, at man blandt andet allerede har indgået aftaler med Visma, Pension Danmark, If Skadeforsikring, Industriens Pension, Norlys, Topdanmark og EG.
Som borger kan man vælge at se sin digitale post fra det offentlige både via e-Boks og mit.dk, da begge er godkendt af Digitaliseringsstyrelsen som visningsklienter.
I forbindelse med overgangen til den nye Digital Post-løsning, har Digitaliseringsstyrelsen sendt en ny app på gaden.
Du finder den nye Digital Post-app i Apples App Store her, mens du kan hente Android-versionen i Google Play via dette link.