Online-nyhedsbureau solgt for tre mia. kr.

Dow Jones & Co., der er selskabet bag finansavisen Wall Street Journal, har lagt knap tre milliarder kroner for købet af Marketwatch, der er moder til den finansielle hjemmeside, CBS Marketwatch.

Dow Jones & Co. ønsker en større andel af annoncekagen og har brugt næsten tre milliarder kroner på at købe nyheds-websiden CBS Marketwatch.

Dermed er interessen for online-medier igen blusset op, efter at sårene fra dot-com-boblens bristen er helet.

I de seneste måneder har annoncemarkedet vist tendens til større vækst online end på print.

Online-siden skal styrkes
Dow Jones' avis, Wall Street Journal, har i de senere år været ramt af en nedgang i annoncer inden for finans og teknologi.

Det forsøger selskabet nu at råde bod på ved at styrke online-siden og ved at planlægge en weekend-udgave af avisen til næste år.

Viacom, som ejer tv-netværket CBS og avisen New York Times har også været bejlere til Marketwatch, men det blev altså Dow Jones, der trak det længste strå i auktionen.

Nyheds-siden, som er gratis, trækker 7,6 millioner unikke brugere, der besøger hjemmesiden mindst en gang om måneden. Wall Street Journals hjemmeside, som kræver abonnement, har 2,8 millioner unikke brugere.

Nu er kun Yahoo og Microsofts, MSN Money, større på finansielle online-nyheder.

Langt under dot-com-pris

Selv om interessen for online-medier igen er varm, så er priserne dog anderledes, end da dot-com euforien var på sit højeste.

Marketwatch havde sidst i 1990'erne en markedsværdi, der lå fem gange over den værdi, som Dow Jones betaler i dag.

Køberen vil ikke ændre CBS Marketwatch status som et gratis nyhedssite, der adskiller sig fra Wall Street Journal, da de to sider tiltrækker forskellige læsere.

WSJ.com er for erhvervsnyheds-junkier og direktører, mens CBS Marketwatch henvender sig til massemarkedet. Eneste ændring blev en saksen af CBS-navnet, der tilhører Viacom.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere