Online-nyhedsbureau solgt for tre mia. kr.

Dow Jones & Co., der er selskabet bag finansavisen Wall Street Journal, har lagt knap tre milliarder kroner for købet af Marketwatch, der er moder til den finansielle hjemmeside, CBS Marketwatch.

Dow Jones & Co. ønsker en større andel af annoncekagen og har brugt næsten tre milliarder kroner på at købe nyheds-websiden CBS Marketwatch.

Dermed er interessen for online-medier igen blusset op, efter at sårene fra dot-com-boblens bristen er helet.

I de seneste måneder har annoncemarkedet vist tendens til større vækst online end på print.

Online-siden skal styrkes
Dow Jones' avis, Wall Street Journal, har i de senere år været ramt af en nedgang i annoncer inden for finans og teknologi.

Det forsøger selskabet nu at råde bod på ved at styrke online-siden og ved at planlægge en weekend-udgave af avisen til næste år.

Viacom, som ejer tv-netværket CBS og avisen New York Times har også været bejlere til Marketwatch, men det blev altså Dow Jones, der trak det længste strå i auktionen.

Nyheds-siden, som er gratis, trækker 7,6 millioner unikke brugere, der besøger hjemmesiden mindst en gang om måneden. Wall Street Journals hjemmeside, som kræver abonnement, har 2,8 millioner unikke brugere.

Nu er kun Yahoo og Microsofts, MSN Money, større på finansielle online-nyheder.

Langt under dot-com-pris

Selv om interessen for online-medier igen er varm, så er priserne dog anderledes, end da dot-com euforien var på sit højeste.

Marketwatch havde sidst i 1990'erne en markedsværdi, der lå fem gange over den værdi, som Dow Jones betaler i dag.

Køberen vil ikke ændre CBS Marketwatch status som et gratis nyhedssite, der adskiller sig fra Wall Street Journal, da de to sider tiltrækker forskellige læsere.

WSJ.com er for erhvervsnyheds-junkier og direktører, mens CBS Marketwatch henvender sig til massemarkedet. Eneste ændring blev en saksen af CBS-navnet, der tilhører Viacom.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel