Salget i det norske softwareselskab, Opera Software, er steget i tredje kvartal på grund af øget interesse for selskabets web-browser, men selskabet taber penge i stor stil.
En tredobling af underskuddet var hvad Opera kunne fremvise over for investorerne, der har kunne investere i selskabets aktier siden Opera blev noteret på børsen i Oslo i marts i år.
Salget af Operas web-browser, som nordmændene kalder en net-læser, syvdobledes i kvartalet til 1,7 millioner. Det var medvirkende til at salget steg til 22,5 millioner kroner fra 16,5 millioner kroner i samme periode året før.
Tabet blev dog på 1,5 millioner kroner mod 0,5 millioner kroner i tredje kvartal af 2003.
Det øgede salg har betydet, at selskabet må betale mere for væksten. Som en konsekvens er der antallet af medarbejdere øget med 45 procent til 182.
Operas browser er blevet rost for at være kompakt og hurtig, og bruges i stigende grad på mobiltelefoner og pda?er.
For resten af året regner selskabet med at omkostningsniveauet vil blive dæmpet, men advarede om at et tab i fjerde kvartal trods stigende salg er sandsynligt.
For de første ni måneder af året har Opera landet et overskud på 55,7 millioner kroner efter skat sammenlignet med 3,4 millioner kroner sidste år.