En af Danmarks største udbydere af domæneregistrering, Dandomain, kom først i gang, da gassen sivede heftigt fra dotcom-ballonen.
Fem år senere kan Randers-virksomheden præsentere væksttal, der vækker mindelser om de svundne tider ? men indtjeningen følger med.
Dandomain fik en bruttofortjeneste på lige knap 10 millioner kroner i det regnskabsår, som sluttede første 1. juli i år, hvilket er en stigning på næsten 50 procent fra året før.
Ingen gammel gæld
Af de penge kunne halvdelen lægges lige i pungen som profit, og der er ingen gammel gæld at høvle af på.
Direktør Jesper Aggerholm tilskriver det almindelig jysk beskedenhed, at virksomheden ikke har fået større opmærksomhed på sin økonomi end tilfældet er.
Han regner med næsten lige så stejl en vækstkurve for indeværende regnskabsår.
- Væksten bliver i samme målestok med mindst yderligere 30 procent, siger han.
Fokus på tre nicher
Selv om forne tiders intense domæne-registrering er kølnet en anelse, er der stadig masser af gang i dette forretningsområde, hvor Dandomain bestyrer omkring 80.000 domæner for 50.000 kunder.
Dandomain A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | 2002/03 |
Bruttofortjeneste | 9,8 | 5,8 |
Resultat før finansielle poster | 6,7 | 3,6 |
Resultat før skat | 6,9 | 3,7 |
Resultat | 4,6 | 2,6 |
Egenkapital | 9 | 4,4 |
Antal ansatte | 10 | 6 |
- Vi besluttede tidligt at fokusere netop på de tre områder, og væksten har fordelt sig bredt over vores forretning, siger direktøren.
Alligevel er der torne i rosenbuketten. Jesper Aggerholm er sig meget bevidst, at den branche han sidder i, har et noget blakket ry. Historier om fup-domæneregistranter og snydeopkrævninger, konkurser og utilfredse kunder florerer i stort tal.
- Derfor har vi indgået et partnerskab med advokatfirmaet Johan Schlüter, hvor kunderne kan blive rådgivet om de juridiske aspekter ved domænenavne, siger han.
For let at blive domæneregistrant
Samtidig popper der trods talrige konkurser i branchen dagligt nye små leverandører op, som hamrer prisen i bund, men som ikke altid kan levere varen i det lange løb.
Jesper Aggerholm mener, at det er for let at slå sig ned som domæneregistrant, men de etablerede spillere har heller ikke formået at gøre fælles front mod de problemer, der plager branchen, erkender han.
- Vi har forsøgt at tale med nogle af konkurrenterne, for vi ser dem da også som mulige samarbejdspartnere. Men branchen består meget af unge mennesker ? og der mangler nok noget erfaring, siger han.
Derfor er domæneområdet fortsat et minefelt, som kunderne må bevæge sig forsigtigt i når de vælger udbyder. Selv mener Jesper Aggerholm, at Dandomain har overlevet på et godt rygte blandt kunderne og på et rimeligt niveau af kundeservice ? ikke discountpriser.
Dandomain fordoblede også næsten sin medarbejderstab fra seks til 10 ansatte i det forløbne år. De ansatte er ligeligt fordelt på udviklere og salgs- og supportfunktioner. Man har i modsætning til flere af de mere berygtede firmaer i branchen ikke et stort telefonsalgskorps ansat.
- Vi laver ikke opsøgende salg. Kunderne finder os ? så er de også mere motiverede for at handle, siger Jesper Aggerholm.