Med 10 nye telefoner i vinduet vil verdens største mobilselskab, britiske Vodafone, forsøge at lokke 10 millioner kunder over på 3G-telefoni inden marts 2006.
Trækket skal hjælpe mobilselskabet med at genvinde nogle af de 180 milliarder kroner, som brugte på 3G-licenser for fire år siden.
I 13 lande spredt over Europa har selskabet spækket sine butikker med 10 nye telefoner, som det har fået Sharp, NEC, Motorola, Sony Ericsson, Samsun og Nokia til at producere.
140 millioner kunder
Vodafone har 140 millioner kunder i dag og regner med, at 3G med dagens fremstød vil fange massemarkedet med øget tempo næste år.
I Danmark, som er uden for Vodafones planer, har konkurrenten Hutchison Whampoa, der ejer 3, haft stigende succes med at hverve kunder til de avancerede videotelefoner. Hutchison stod for hovedparten af de 1,8 millioner 3G-telefoner, der blev solgt i Europa i tredje kvartal.
Vodafones satsning i Europa er en milepæl for teleindustrien, som nås med to års forsinkelse, og sætter teleselskabets gode ry på spil. Kravet er succes, også hvis 3G skal have en chance for at brede sig til USA.
Mobilselskabet 3 har efter en sløv opstart i 2003 nu fået over 50.000 kunder blandt andet ved at tilbyde telefonerne til lavere priser og telefoni til lavere takster.
Selv om Vodafone på markeder, hvor det konkurrerer med Hutchison Whampoa har sænket prisen på samtale, så vil mobil-giganten sandsynligvis ikke til at give telefonerne væk, da det vil æde af indtjeningen i en tid, hvor selskabet kæmper for at styrke sit overskud.